Hoitajien kokemuksia hoidontarpeen arvioinnista etähoidossa : työikäisten mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen etäpalvelussa
Rajala, Anu (2024)
Rajala, Anu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061122875
Tiivistelmä
COVID-19-pandemian aikana ja jälkeen etähoitopalvelut ovat kasvaneet nopeasti. Tämä on aiheuttanut myös uusia potilasturvallisuusriskejä ja haasteita. Etäterveyspalvelujen tarjonnan lisäännyttyä etähoidon tutkimukselle, standardeille ja soveltamissäännöille on kasvavaa tarvetta. Työterveydessä on lisääntynyt etäpalveluiden tarjoaminen. Työelämän vaatimusten kasvun myötä työntekijöiden mielenterveyden haasteet ovat viime vuosina kasvaneet. Työterveydellä on Suomessa suuri merkitys työikäisten mielenterveyden haasteiden varhaisessa tunnistamisessa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa, jota voidaan käyttää etähoitotyön ja etänä tapahtuvan hoidontarpeen arvioinnin kehittämisessä. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä etähoidosta hoitajien näkökulmasta, jota on vielä melko vähän tutkittu. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin mitä hyötyjä ja haasteita hoitajat näkevät etähoidossa. Minkälaisten asioiden hoitajat kokevat vaikuttavan etäkontakteissa tapahtuvan hoidontarpeen arvioinnin ja etähoidon onnistumiseen ja minkälaista tukea he tarvitsevat, sen onnistumiseksi. Minkälaiseksi hoitajat kokevat osaamisensa mielenterveyden haasteiden ja päihdeongelmainen tunnistamisessa.
Tulokset vahvistivat ja toivat uutta tietoa etähoidon haasteista ja hyödyistä. Etähoitajien lisäkoulutus ja alkuperehdytys on tärkeää, koska etähoito on vaativaa ja siihen tarvitaan erityisosaamista. Etähoitotyö on nopeatempoista ja usein kuormittavaa. Hoitajien työhyvinvoinnin ja hoitoprotokollien suunnittelu mahdollistaa laadukkaan etähoidon. Etähoidossa digitaalisten järjestelmien toimivuus on tärkeää ja digitaaliset apuvälineet tulisi olla käytössä. Mielenterveyden- ja päihde osaamiseen tarvitaan lisäkoulutusta. Päihteiden käyttäjien tunnistamiseksi ja hoitamiseksi olisi luotava selkeät hoitoprotokollat.
Kehittämisehdotuksina tulosten perusteella muodostettiin suosituksia etähoitoon ja hoidontarpeen arviointiin. Suosituksena on järjestää hoitajille alkuperehdytystä etähoidon erityispiirteistä ja hoidontarpeen arvioinnin teossa. Lisäkoulutusta ja päivittäistä konsultointiapua tulisi olla saatavilla. Digitaaliset järjestelmät, etähoidon apuvälineet, selkeät hoitoprotokollat ja lisäävät etähoidon sujuvuutta, luotettavuutta ja tasalaatuisuutta. Lähivastaanottomäärien lisääminen parantaa mielenterveysasiakkaan nopeaa hoitoon pääsyä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa, jota voidaan käyttää etähoitotyön ja etänä tapahtuvan hoidontarpeen arvioinnin kehittämisessä. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä etähoidosta hoitajien näkökulmasta, jota on vielä melko vähän tutkittu. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin mitä hyötyjä ja haasteita hoitajat näkevät etähoidossa. Minkälaisten asioiden hoitajat kokevat vaikuttavan etäkontakteissa tapahtuvan hoidontarpeen arvioinnin ja etähoidon onnistumiseen ja minkälaista tukea he tarvitsevat, sen onnistumiseksi. Minkälaiseksi hoitajat kokevat osaamisensa mielenterveyden haasteiden ja päihdeongelmainen tunnistamisessa.
Tulokset vahvistivat ja toivat uutta tietoa etähoidon haasteista ja hyödyistä. Etähoitajien lisäkoulutus ja alkuperehdytys on tärkeää, koska etähoito on vaativaa ja siihen tarvitaan erityisosaamista. Etähoitotyö on nopeatempoista ja usein kuormittavaa. Hoitajien työhyvinvoinnin ja hoitoprotokollien suunnittelu mahdollistaa laadukkaan etähoidon. Etähoidossa digitaalisten järjestelmien toimivuus on tärkeää ja digitaaliset apuvälineet tulisi olla käytössä. Mielenterveyden- ja päihde osaamiseen tarvitaan lisäkoulutusta. Päihteiden käyttäjien tunnistamiseksi ja hoitamiseksi olisi luotava selkeät hoitoprotokollat.
Kehittämisehdotuksina tulosten perusteella muodostettiin suosituksia etähoitoon ja hoidontarpeen arviointiin. Suosituksena on järjestää hoitajille alkuperehdytystä etähoidon erityispiirteistä ja hoidontarpeen arvioinnin teossa. Lisäkoulutusta ja päivittäistä konsultointiapua tulisi olla saatavilla. Digitaaliset järjestelmät, etähoidon apuvälineet, selkeät hoitoprotokollat ja lisäävät etähoidon sujuvuutta, luotettavuutta ja tasalaatuisuutta. Lähivastaanottomäärien lisääminen parantaa mielenterveysasiakkaan nopeaa hoitoon pääsyä.