Takuuprosessin kehittäminen
Kosonen, Kasperi (2024)
Kosonen, Kasperi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222980
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin VAK Huoltopalvelut Oy:n Oulun toimipisteelle. VAK Huoltopalvelut Oy tarjoaa huolto- ja korjaamopalveluita raskaalle kuljetuskalustolle.
Opinnäytetyö tehtiin tutkimus- ja suunnittelutyönä. Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajan sekä muiden auto- ja konekorjaamoyritysten takuuprosessia. Muiden auto- ja konekorjaamoyritysten takuuprosessin tutkimiseen käytettiin apuna opinnäytetöitä. Toimeksiantajan takuuprosessista tutkittiin kehityskohteita työnjohtajien WhatsApp-ryhmässä käytyjen keskustelujen avulla sekä korjaamolla saadun työkokemuksen avulla. Toimeksiantajan takuuprosessista havaittuja kehityskohteita vertailtiin opinnäytetöistä löytyneisiin ja niihin ideoitiin parannuksia.
Toimeksiantajalla oli käytössä Silmu Software Oy:n Repomark-toiminnanohjaussovellus. Sovelluksessa oli SAF-takuuraportti, jota voitiin käyttää SAF-Holland Groupin takuutöiden tiedonkeruuseen ja dokumentointiin. Raportista sekä takuuprosessista tutkittiin kehityskohteita. Työssä pohdittiin myös, miten Repomark-sovellusta voitaisiin hyödyntää VAK:n takuutöihin.
Tutkimisen ja vertailun perusteella moni auto- ja konekorjaamo kamppailee samojen takuuprosessin haasteiden kanssa. Takuuprosessin havaittiin olevan lähtökohtaisesti samankaltainen eri korjaamoyritysten välillä. Suurimpia haasteita, joita korjaamot kohtaavat takuuprosessissa, ovat riittämätön tiedonkeruu ja dokumentointi. Toimeksiantajan takuuprosessissa kehityskohteiksi osoittautui myös takuuosien säilytys ja hävittäminen.
Opinnäytetyö tehtiin tutkimus- ja suunnittelutyönä. Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajan sekä muiden auto- ja konekorjaamoyritysten takuuprosessia. Muiden auto- ja konekorjaamoyritysten takuuprosessin tutkimiseen käytettiin apuna opinnäytetöitä. Toimeksiantajan takuuprosessista tutkittiin kehityskohteita työnjohtajien WhatsApp-ryhmässä käytyjen keskustelujen avulla sekä korjaamolla saadun työkokemuksen avulla. Toimeksiantajan takuuprosessista havaittuja kehityskohteita vertailtiin opinnäytetöistä löytyneisiin ja niihin ideoitiin parannuksia.
Toimeksiantajalla oli käytössä Silmu Software Oy:n Repomark-toiminnanohjaussovellus. Sovelluksessa oli SAF-takuuraportti, jota voitiin käyttää SAF-Holland Groupin takuutöiden tiedonkeruuseen ja dokumentointiin. Raportista sekä takuuprosessista tutkittiin kehityskohteita. Työssä pohdittiin myös, miten Repomark-sovellusta voitaisiin hyödyntää VAK:n takuutöihin.
Tutkimisen ja vertailun perusteella moni auto- ja konekorjaamo kamppailee samojen takuuprosessin haasteiden kanssa. Takuuprosessin havaittiin olevan lähtökohtaisesti samankaltainen eri korjaamoyritysten välillä. Suurimpia haasteita, joita korjaamot kohtaavat takuuprosessissa, ovat riittämätön tiedonkeruu ja dokumentointi. Toimeksiantajan takuuprosessissa kehityskohteiksi osoittautui myös takuuosien säilytys ja hävittäminen.