Muuttuva musiikkioppilaitos : musiikkipedagogin työn jännitteitä ja tulevaisuudennäkymiä
Puukko, Pauliina (2024)
Puukko, Pauliina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323162
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskiössä on soitonopettajan työ. Näkökulmani keskittyy taiteen perusopetukseen, erityisesti instrumenttiopetukseen, ja työn teoreettinen viitekehys rakentuu muutoskäsitteen ympärille. Raporttini alkupuolella kuvaan nykyistä soitonopetuskulttuuriamme etenkin ristiriitojen ja jännitteiden kautta. Raporttini loppupuoli pohjautuu tekemiini asiantuntijahaastatteluihin suunnaten katseen ja ajatukset tulevaisuuteen: Millaista on musiikkipedagogin työ tulevaisuuden musiikkiopistossa?
Tutkimukseni perusteella tulevaisuuden musiikkioppilaitoksissa korostuvat mm. yhteisöllisyys ja verkostoituminen. Musiikkipedagogin työn kuva jatkaa laajentumistaan ja paikallinen omaleimaisuus lisääntymistään, joten monenlaiselle täydennyskoulutukselle on tarvetta. Oppilaitosten onkin yhä tärkeämpää kehittää ja omaksua toimintatapoja, joissa ihmiset, tiimit ja koko organisaatio voivat oppia toisiltaan samalla kun työtä tehdään.
Onnistunut uudistaminen ja kehittäminen edellyttävät, että muutoksen suunta on tietoisesti valittu. Uskon, että tämä opinnäytetyö voi osaltaan auttaa oppilaitoksia vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Toivon, että tämän opinnäytetyön rohkaisemina oppilaitoksissa uskalletaan tarttua myös niihin hankaliin mutta tarpeellisiin keskusteluihin, jotka usein jäävät käymättä, vaikka juuri ne kehittäisivät organisaation toimintakulttuuria parhaiten.
Tutkimukseni perusteella yhteiselle ajattelutyölle ja keskustelulle on tulevaisuuden oppilaitoksissa varattava entistä enemmän aikaa. Yhteisillä toimintatavoilla rakennetaan yhteistä toimintakulttuuria: luodaan yhteistä ymmärrystä, tuetaan oppimista, lisätään osallistumista ja parannetaan työhyvinvointia. Työssä oppiminen tulee tapahtumaan yhä enemmän kehittämällä yhteistä työtä, joten vertaisoppiminen olisi nähtävä merkittävänä täydennyskoulutusmuotona.
Tutkimukseni perusteella tulevaisuuden musiikkioppilaitoksissa korostuvat mm. yhteisöllisyys ja verkostoituminen. Musiikkipedagogin työn kuva jatkaa laajentumistaan ja paikallinen omaleimaisuus lisääntymistään, joten monenlaiselle täydennyskoulutukselle on tarvetta. Oppilaitosten onkin yhä tärkeämpää kehittää ja omaksua toimintatapoja, joissa ihmiset, tiimit ja koko organisaatio voivat oppia toisiltaan samalla kun työtä tehdään.
Onnistunut uudistaminen ja kehittäminen edellyttävät, että muutoksen suunta on tietoisesti valittu. Uskon, että tämä opinnäytetyö voi osaltaan auttaa oppilaitoksia vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Toivon, että tämän opinnäytetyön rohkaisemina oppilaitoksissa uskalletaan tarttua myös niihin hankaliin mutta tarpeellisiin keskusteluihin, jotka usein jäävät käymättä, vaikka juuri ne kehittäisivät organisaation toimintakulttuuria parhaiten.
Tutkimukseni perusteella yhteiselle ajattelutyölle ja keskustelulle on tulevaisuuden oppilaitoksissa varattava entistä enemmän aikaa. Yhteisillä toimintatavoilla rakennetaan yhteistä toimintakulttuuria: luodaan yhteistä ymmärrystä, tuetaan oppimista, lisätään osallistumista ja parannetaan työhyvinvointia. Työssä oppiminen tulee tapahtumaan yhä enemmän kehittämällä yhteistä työtä, joten vertaisoppiminen olisi nähtävä merkittävänä täydennyskoulutusmuotona.