Biofore-konseptiauton yksittäishyväksyntä
Jatila, Jenni (2014)
Jatila, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501151351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501151351
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty vuonna 2014 Metropolia Ammattikorkeakoulun Biofore Concept Car -hankkeeseen. Vuodesta 2010 alkaen käynnissä olleen hankkeen tarkoitus on ollut demonstroida uusien innovatiivisien biomateriaalien käyttöä ajoneuvoteollisuudessa. Biofore-konseptiauto julkaistiin Geneven autonäyttelyssä keväällä 2014, ja sen jälkeen projektin jatkokehitys on keskittynyt ajoneuvon tieliikenteeseen rekisteröintiin.
Biofore-konseptiauton rekisteröinti tapahtuu yksittäishyväksyntänä, jolloin ajoneuvon valmistajan tulee osoittaa ajoneuvon vaatimuksenmukaisuus liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen (1248/2002) liitteen 8 mukaisesti.
Tämän insinöörityön tarkoituksena on selvittää yksittäishyväksynnän kulkua sekä tuottaa kaikki ajoneuvon valmistajalta vaaditut testit ja osoitukset kuten lujuuslaskelmat. Työssä selvitetään rekisteröintiprosessia nimenomaan valmistajan näkökulmasta, ja siksi kohteita määrittävät direktiivit ja asetukset esitellään vain yksittäishyväksytyn M1-luokan ajoneuvon osalta.
Lopputuloksena on rekisteröintikatsastuksessa esitetty vaatimuksenmukaisuustodistus, jossa on selvitetty kaikkien vaadittujen käytännön testien toteutus, osoitettu asennusvaatimusten täyttyminen, laskettu kiinnityspisteiden lujuuslaskelmat sekä tehty vaadituilta omavalmisteisilta
osilta rakenteiden lujuusanalyysi.
Työn tavoitteisiin päästiin hyvin ja vain muutama kohde jäi vajaaksi ensimmäisessä rekisteröintitilaisuudessa. Nämä ovat moottorin päästöjen sekä ajoneuvon sähköjärjestelmän jatkokehityksen vuoksi tästä opinnäytetyöstä pois jääneitä kohteita. Näiden kohteiden jatkokehityksen tarve oli ennestään tiedossa, ja niiden vaatimustenmukaisuus osoitetaan
uusintakatsastuksessa tai niiden osalta haetaan jatkokehityksen vuoksi poikkeuslupa.
Biofore-konseptiauton rekisteröinti tapahtuu yksittäishyväksyntänä, jolloin ajoneuvon valmistajan tulee osoittaa ajoneuvon vaatimuksenmukaisuus liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen (1248/2002) liitteen 8 mukaisesti.
Tämän insinöörityön tarkoituksena on selvittää yksittäishyväksynnän kulkua sekä tuottaa kaikki ajoneuvon valmistajalta vaaditut testit ja osoitukset kuten lujuuslaskelmat. Työssä selvitetään rekisteröintiprosessia nimenomaan valmistajan näkökulmasta, ja siksi kohteita määrittävät direktiivit ja asetukset esitellään vain yksittäishyväksytyn M1-luokan ajoneuvon osalta.
Lopputuloksena on rekisteröintikatsastuksessa esitetty vaatimuksenmukaisuustodistus, jossa on selvitetty kaikkien vaadittujen käytännön testien toteutus, osoitettu asennusvaatimusten täyttyminen, laskettu kiinnityspisteiden lujuuslaskelmat sekä tehty vaadituilta omavalmisteisilta
osilta rakenteiden lujuusanalyysi.
Työn tavoitteisiin päästiin hyvin ja vain muutama kohde jäi vajaaksi ensimmäisessä rekisteröintitilaisuudessa. Nämä ovat moottorin päästöjen sekä ajoneuvon sähköjärjestelmän jatkokehityksen vuoksi tästä opinnäytetyöstä pois jääneitä kohteita. Näiden kohteiden jatkokehityksen tarve oli ennestään tiedossa, ja niiden vaatimustenmukaisuus osoitetaan
uusintakatsastuksessa tai niiden osalta haetaan jatkokehityksen vuoksi poikkeuslupa.