Meillä vaan leikitään : varhaiskasvattajan rooli 0-3-vuotiaan lapsen vapaassa leikissä
Rintala, Marita (2024)
Rintala, Marita
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323238
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö liittyy varhaiskasvatuksen sosionomin opintoihin. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa tutkimuskysymysten avulla, miten kasvattaja päiväkotiympäristössä osallistuu 0–3-vuotiaiden lasten vapaaseen leikkiin ja millainen näkemys kasvattajalla on 0–3-vuotiaan lapsen vapaasta leikistä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen ja muodostuu sekä teoriasta että varhaiskasvattajille osoitetusta Webropol-kyselynä kerätystä aineistosta. Kyselyyn osallistuneet työskentelevät 0–3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä varhaiskasvatuksen opettajina ja lastenhoitajina Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevassa kaupungissa. Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyössä, ovat vapaa leikki, varhaiskasvatus, osallisuus ja vuorovaikutus.
Tutkimustulokset osoittavat, että vapaa leikki tukee lasten osallisuuden ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä ja siinä varhaiskasvattajilla on merkittävä rooli. Lapsi tarvitsee tuettua ja ohjattua leikkiä oppiakseen leikkimään vapaata leikkiä. Tutkimustulosten mukaan kasvattajan fyysinen läsnäolo lasten leikkiessä on tärkeää. Varhaiskasvattajien toiveena on, että vapaalle leikille löytyisi päiväkotiarjessa enemmän aikaa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen ja muodostuu sekä teoriasta että varhaiskasvattajille osoitetusta Webropol-kyselynä kerätystä aineistosta. Kyselyyn osallistuneet työskentelevät 0–3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä varhaiskasvatuksen opettajina ja lastenhoitajina Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevassa kaupungissa. Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyössä, ovat vapaa leikki, varhaiskasvatus, osallisuus ja vuorovaikutus.
Tutkimustulokset osoittavat, että vapaa leikki tukee lasten osallisuuden ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä ja siinä varhaiskasvattajilla on merkittävä rooli. Lapsi tarvitsee tuettua ja ohjattua leikkiä oppiakseen leikkimään vapaata leikkiä. Tutkimustulosten mukaan kasvattajan fyysinen läsnäolo lasten leikkiessä on tärkeää. Varhaiskasvattajien toiveena on, että vapaalle leikille löytyisi päiväkotiarjessa enemmän aikaa.