Rekrytoinnin haasteet ja odotukset : työnhakijoiden ja työnantajien näkökulma
Grönvall, Elina (2024)
Grönvall, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423303
Tiivistelmä
Nykyään rekrytoinnissa on paljon ennakko-odotuksia ja haasteita sekä työnantajan että työnhakijan näkökulmasta. Työnhakijat tulevat rekrytointiprosessiin monenlaisilla ennakko-odotuksilla liittyen tulevan työpaikan kulttuuriin, palkkatasoon ja työskentelykäytäntöihin. Samalla he odottavat työn- antajalta selkeyttä, avoimuutta ja mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen. Rekrytoinnin haas- teet syntyvät näiden odotusten ja vaatimusten yhteen sovittamisesta. Työnantajien on pystyttävä vastaamaan työnhakijoiden odotuksiin ja samalla varmistamaan, että kandidaatit täyttävät yrityk- sen asettamat kriteerit.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää, mitä odotuksia työntekijöillä oli yritystä kohtaan ja mitä yritys odotti työntekijöiltä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka rajattiin korvausneuvojan työtehtävään. Tutkimuksessa hyödynnettiin teemahaastattelua. Haastattelussa selvitettiin työntekijöiden ennakko-odotuksia työnantajaa ja työtehtävää kohtaan.
Useimmat haastateltavat hakeutuivat vakuutusalalle joko henkilökohtaisten suositusten, kiinnos- tuksen alan tarjoamia uramahdollisuuksia kohtaan tai halun luoda vakaa ja pitkäaikainen ura. Mo- nille motivaatioina olivat myös positiiviset kokemukset alan työpaikoista ja yrityksen hyvä maine. Palkitsemisjärjestelmät, kuten henkilöstöedut, palkankorotukset ja tulospalkkiot, ovat merkittäviä motivaatiotekijöitä monille haastateltaville. Haastateltavat odottivat vakuutusalan ja yrityksen ole- van luotettava. Suurimmalla osalla haastateltavista työnantajankuva joko pysyi ennallaan tai parani työsuhteen aikana.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää, mitä odotuksia työntekijöillä oli yritystä kohtaan ja mitä yritys odotti työntekijöiltä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka rajattiin korvausneuvojan työtehtävään. Tutkimuksessa hyödynnettiin teemahaastattelua. Haastattelussa selvitettiin työntekijöiden ennakko-odotuksia työnantajaa ja työtehtävää kohtaan.
Useimmat haastateltavat hakeutuivat vakuutusalalle joko henkilökohtaisten suositusten, kiinnos- tuksen alan tarjoamia uramahdollisuuksia kohtaan tai halun luoda vakaa ja pitkäaikainen ura. Mo- nille motivaatioina olivat myös positiiviset kokemukset alan työpaikoista ja yrityksen hyvä maine. Palkitsemisjärjestelmät, kuten henkilöstöedut, palkankorotukset ja tulospalkkiot, ovat merkittäviä motivaatiotekijöitä monille haastateltaville. Haastateltavat odottivat vakuutusalan ja yrityksen ole- van luotettava. Suurimmalla osalla haastateltavista työnantajankuva joko pysyi ennallaan tai parani työsuhteen aikana.