Hammaspeikkopeli : esikouluikäisille lapsille suunnattu hammashoitopelkoa ehkäisevä ja hyvää suunterveyttä edistävä lautapeli
Junninen, Kiia; Salonen, Jenna (2024)
Junninen, Kiia
Salonen, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423424
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena kehitystyönä ja sen tarkoituksena on luoda esikouluikäisille lapsille suunnattu hammashoitopelkoa ehkäisevä ja hyvää suunterveyttä edistävä suunterveysaiheinen lautapeli. Aihe tarkentui tarkemman perehtymisen jälkeen vastaamaan olemassa olevia tarpeita. Aiheet liittyivät lapsiin, lasten kehitysvaiheisiin ja suun terveyteen sekä niihin liittyviin haasteisiin, tarpeisiin ja vaikuttaviin tekijöihin. Esikouluikäisten lasten hammashoitopelkojen ehkäisyyn ja lievitykseen sekä suunterveystietämyksen välittämiseen lapsille ja heidän perheilleen koettiin tarvetta kehittää apukeino.
Lautapeli on esikouluikäisille lapsille oiva ja mielekäs tapa omaksua ja oppia uusia asioita. Pelin avulla pyritään välittämään ja opettamaan lapsille lisää tärkeää informaatiota suunterveydestä sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Näin pystytään motivoimaan heitä ja heidän perheitään hyvään suun omahoitoon. Pelissä lapset pääsevät myös tutustu maan suunterveydenhuollossa käytettäviin välineisiin hauskalla ja opettavaisella tavalla. Tämän tavoitteena on vähentää ja ennaltaehkäistä lasten hammashoitoon liittyviä pelkoja. Tietoperustan lähteinä on käytetty useampia tieteellisiä artikkeleita ja tutkimuksia, jotka ilmenevät opinnäytetyön sisältämästä taulukosta ja lähdeluettelosta.
Pelistä valmistettiin prototyyppi, jota testattiin Hansakallion koulun esiopetusryhmässä. Pelin nimeksi valikoitui Hammaspeikkopeli viitaten pelissä isossa roolissa olevaan hahmoon. Lautapeliä testatessa pystyttiin havainnoimaan lasten reaktioita ja arvioimaan pelin toimivuutta. Peli onnistuttiin rakentamaan toimivaksi juonen, pelattavuuden sekä tavoitteiden toteuttamisen kannalta. Pelin avulla lapset pystyivät oppimaan uusia asioita suunterveydestä ja viemään tietoa myös kotiin perheilleen. Peliä testatessa vahvistui tietoperustasta noussut ilmiö lasten hammashoitopelosta, joka lievittyi peliä pelatessa ja lasten tutustuessa hammashoidon välineisiin. Johtopäätös pelistä on, että lasten hammashoitopelkoon ja suun terveyden tiedon levitykseen on mahdollista vaikuttaa osallistamalla lapset pelaamaan peliä.
Peliä voisi tulevaisuudessa kehittää pidemmälle esimerkiksi digitaaliseenkin muotoon. Peliä olisi hyvä testata useammassa esikouluryhmässä, jotta sen toimivuutta voitaisiin arvioida laajemmin. Peliä voitaisiin hyödyntää moniammatillisesti, kuten varhaiskasvatuksessa, neuvoloissa sekä suunhoitoalalla esikouluikäisten hammashoitopelon ehkäisymenetelmänä ja suun terveyden edistämisen keinona.
Lautapeli on esikouluikäisille lapsille oiva ja mielekäs tapa omaksua ja oppia uusia asioita. Pelin avulla pyritään välittämään ja opettamaan lapsille lisää tärkeää informaatiota suunterveydestä sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Näin pystytään motivoimaan heitä ja heidän perheitään hyvään suun omahoitoon. Pelissä lapset pääsevät myös tutustu maan suunterveydenhuollossa käytettäviin välineisiin hauskalla ja opettavaisella tavalla. Tämän tavoitteena on vähentää ja ennaltaehkäistä lasten hammashoitoon liittyviä pelkoja. Tietoperustan lähteinä on käytetty useampia tieteellisiä artikkeleita ja tutkimuksia, jotka ilmenevät opinnäytetyön sisältämästä taulukosta ja lähdeluettelosta.
Pelistä valmistettiin prototyyppi, jota testattiin Hansakallion koulun esiopetusryhmässä. Pelin nimeksi valikoitui Hammaspeikkopeli viitaten pelissä isossa roolissa olevaan hahmoon. Lautapeliä testatessa pystyttiin havainnoimaan lasten reaktioita ja arvioimaan pelin toimivuutta. Peli onnistuttiin rakentamaan toimivaksi juonen, pelattavuuden sekä tavoitteiden toteuttamisen kannalta. Pelin avulla lapset pystyivät oppimaan uusia asioita suunterveydestä ja viemään tietoa myös kotiin perheilleen. Peliä testatessa vahvistui tietoperustasta noussut ilmiö lasten hammashoitopelosta, joka lievittyi peliä pelatessa ja lasten tutustuessa hammashoidon välineisiin. Johtopäätös pelistä on, että lasten hammashoitopelkoon ja suun terveyden tiedon levitykseen on mahdollista vaikuttaa osallistamalla lapset pelaamaan peliä.
Peliä voisi tulevaisuudessa kehittää pidemmälle esimerkiksi digitaaliseenkin muotoon. Peliä olisi hyvä testata useammassa esikouluryhmässä, jotta sen toimivuutta voitaisiin arvioida laajemmin. Peliä voitaisiin hyödyntää moniammatillisesti, kuten varhaiskasvatuksessa, neuvoloissa sekä suunhoitoalalla esikouluikäisten hammashoitopelon ehkäisymenetelmänä ja suun terveyden edistämisen keinona.