Kokemuksia liikunnallisista terveyspeleistä kuntoutumisen osana : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Kotta, Eeva (2024)
Kotta, Eeva
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061623452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061623452
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, millaisia kokemuksia liikunnallisista terveyspeleistä on saatu osana potilaan kuntoutusta. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat liikunnallisia videopelejä pelanneet, kroonisesti sairastuneet tai vammautuneet henkilöt. Jossain tapauksissa pelaajien kokemuksia sanoittivat heidän omaisensa.
Erilaisten terveyspelien suosio on kasvanut viime vuosina. Peliteknologian kehittyminen on mahdollistanut uusia tapoja hyödyntää digitaalista pelaamista terveydenhuollossa. Pelillistämisen on havaittu olevan hyödyllinen keino uuden oppimisessa. Digitaalisten pelien tuominen terveydenhuoltoon vaatii vahvaa näyttöä sen potentiaalisista käyttötavoista ja terveyshyödyistä. Vaikuttavien pelien kehittäminen terveydenhuollon tarpeisiin vaatii laajaa tutkimusta siitä, ketkä peleistä voisivat hyötyä, sekä millaisia ominaisuuksia hyödynnettävillä peleillä on oltava. Tämä opinnäytetyö pyrkii vastaamaan tähän kysymykseen laadullisesti, kartoittamalla liikunnallisten terveyspelien pelaajien kokemuksia, kun pelejä on käytetty osana heidän kuntoutustaan.
Tutkimuksen metodina on kirjallisuuskatsaus, joka tuottaa kuvailevan tuloksen pelaajien kokemuksista. Tutkimuksen kohderyhmäksi tarkentui kokemukset liikunnallisista terveyspeleistä pelaajilla, joilla on jokin sairaus tai vamma. Aineistoa haettiin hoito-, terveys-, ja lääketieteellistä tietokannoista. Tutkimukseen sisällytetyt aineistot valittiin ennalta määriteltyjä hakukriteereitä käyttäen, jonka jälkeen valittu aineisto käsiteltiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä.
Katsauksen tuloksista kävi ilmi, että pelaajat kokivat liikunnallisesta terveyspelaamisen aiheuttamaa uutuudenviehätystä. Pelaajat kuvasivat pelaamisen aiheuttamaa iloa ja nautinnollisuutta, sekä peliin imeytymisen kokemuksia. Pelaajat kokivat ja kuvasivat pelaamisesta aiheutuneen fyysisiä ja psyykkisiä terveysvaikutuksia. Esiin nousi myös sekä pelin että pelaajan ominaisuuksien vaikutus pelikokemukseen.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tuloksia voidaan hyödyntää osana terveyspelien suunnitteluprosessia, tai terveyspelien implementoinnissa osaksi terveydenhuoltoa. Tulokset ovat yleistettävissä mihin vain länsimaiseen yhteiskuntaan.
Erilaisten terveyspelien suosio on kasvanut viime vuosina. Peliteknologian kehittyminen on mahdollistanut uusia tapoja hyödyntää digitaalista pelaamista terveydenhuollossa. Pelillistämisen on havaittu olevan hyödyllinen keino uuden oppimisessa. Digitaalisten pelien tuominen terveydenhuoltoon vaatii vahvaa näyttöä sen potentiaalisista käyttötavoista ja terveyshyödyistä. Vaikuttavien pelien kehittäminen terveydenhuollon tarpeisiin vaatii laajaa tutkimusta siitä, ketkä peleistä voisivat hyötyä, sekä millaisia ominaisuuksia hyödynnettävillä peleillä on oltava. Tämä opinnäytetyö pyrkii vastaamaan tähän kysymykseen laadullisesti, kartoittamalla liikunnallisten terveyspelien pelaajien kokemuksia, kun pelejä on käytetty osana heidän kuntoutustaan.
Tutkimuksen metodina on kirjallisuuskatsaus, joka tuottaa kuvailevan tuloksen pelaajien kokemuksista. Tutkimuksen kohderyhmäksi tarkentui kokemukset liikunnallisista terveyspeleistä pelaajilla, joilla on jokin sairaus tai vamma. Aineistoa haettiin hoito-, terveys-, ja lääketieteellistä tietokannoista. Tutkimukseen sisällytetyt aineistot valittiin ennalta määriteltyjä hakukriteereitä käyttäen, jonka jälkeen valittu aineisto käsiteltiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä.
Katsauksen tuloksista kävi ilmi, että pelaajat kokivat liikunnallisesta terveyspelaamisen aiheuttamaa uutuudenviehätystä. Pelaajat kuvasivat pelaamisen aiheuttamaa iloa ja nautinnollisuutta, sekä peliin imeytymisen kokemuksia. Pelaajat kokivat ja kuvasivat pelaamisesta aiheutuneen fyysisiä ja psyykkisiä terveysvaikutuksia. Esiin nousi myös sekä pelin että pelaajan ominaisuuksien vaikutus pelikokemukseen.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tuloksia voidaan hyödyntää osana terveyspelien suunnitteluprosessia, tai terveyspelien implementoinnissa osaksi terveydenhuoltoa. Tulokset ovat yleistettävissä mihin vain länsimaiseen yhteiskuntaan.