6–12-vuotiaiden paikallaanolon tauottaminen koulupäivän aikana : taukoliikuntaopas esi- ja alakoululaisille
Myllylahti, Johanna; Yliheikkilä, Juulia (2024)
Myllylahti, Johanna
Yliheikkilä, Juulia
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723559
Tiivistelmä
Paikallaanolo on nykypäivänä yleinen ilmiö myös lasten keskuudessa. Runsas paikallaanolo liittyy erilaisiin fyysisiin terveyshaittoihin, kuten tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin sekä aineenvaihdunnan ja verenkierron heikentymiseen. Lisäksi runsas paikallaanolo on yhteydessä kognitiivisiin ja psykososiaalisiin tekijöihin, kuten oppimiseen, sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja itsetuntoon. Yksittäinen pitkäkestoisen paikallaanolojakso vaikuttaa olevan terveyden kannalta haitallisempaa verrattuna lyhyemmistä paikallaanolojaksoista kertyneeseen kokonaisaikaan. Tarkastelimme opinnäytetyömme aihetta yksilön, ympäristön ja yhteiskunnan näkökulmista. Teoriapohjamme rakentuu UKK-instituutin uusimman lasten ja nuorten liikkumissuosituksen pohjalle, josta keskitymme ainoastaan pitkäkestoisen paikallaanolon tauottamiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle, Ranuan terveyskeskukselle, sähköinen opas paikallaanolon tauottamiseen. Ohjaava opas suunnattiin 6–12-vuotiaille alakoululaisille, ja se pitää sisällään tietoa paikallaanolon vaikutuksista sekä esimerkin taukoliikunnan toteuttamisesta. Kohderyhmä huomioiden opas rakennettiin leikilliseksi ja visuaaliselta ilmeeltään motivoivaksi ja innostavaksi. Aktiivisella paikallaanolon tauottamisella voidaan tukea terveyttä, sillä liikkuminen parantaa keskittymistä, kohottaa vireystilaa ja mielialaa, rentouttaa kehoa, vilkastuttaa verenkiertoa, laskee lepoverenpainetta sekä lisää energiankulutusta ja nivelten liikelaajuuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota työkaluja alakoululaisten paikallaanolon tauottamiseksi koulupäivän aikana ja lisätä kohderyhmän tietoisuutta paikallaanolon tauottamisen hyödyistä. Lyhyen aikavälin tavoite oli, että opas otetaan käyttöön Ranuan kunnan kouluissa ja alakoululaiset saavuttavat paikallaanolon tauottamisen välittömiä terveyshyötyjä. Pitkän aikavälin tavoite oli, että tauottamisen kautta voidaan ennaltaehkäistä terveyshaittoja myöhemmällä iällä sekä vähentää paikallaanolon tuottamia yhteiskunnallisia kustannuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle, Ranuan terveyskeskukselle, sähköinen opas paikallaanolon tauottamiseen. Ohjaava opas suunnattiin 6–12-vuotiaille alakoululaisille, ja se pitää sisällään tietoa paikallaanolon vaikutuksista sekä esimerkin taukoliikunnan toteuttamisesta. Kohderyhmä huomioiden opas rakennettiin leikilliseksi ja visuaaliselta ilmeeltään motivoivaksi ja innostavaksi. Aktiivisella paikallaanolon tauottamisella voidaan tukea terveyttä, sillä liikkuminen parantaa keskittymistä, kohottaa vireystilaa ja mielialaa, rentouttaa kehoa, vilkastuttaa verenkiertoa, laskee lepoverenpainetta sekä lisää energiankulutusta ja nivelten liikelaajuuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota työkaluja alakoululaisten paikallaanolon tauottamiseksi koulupäivän aikana ja lisätä kohderyhmän tietoisuutta paikallaanolon tauottamisen hyödyistä. Lyhyen aikavälin tavoite oli, että opas otetaan käyttöön Ranuan kunnan kouluissa ja alakoululaiset saavuttavat paikallaanolon tauottamisen välittömiä terveyshyötyjä. Pitkän aikavälin tavoite oli, että tauottamisen kautta voidaan ennaltaehkäistä terveyshaittoja myöhemmällä iällä sekä vähentää paikallaanolon tuottamia yhteiskunnallisia kustannuksia.