Liiketalouden tradenomiopiskelijoiden opiskelijakokemuksen muodostuminen
Lehto, Roosa (2024)
Lehto, Roosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062423822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062423822
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihevalinnan ja toimeksiannon taustalla on Oulun ammattikorkeakoulun strateginen valinta toimia opiskelijakeskeisesti. Opiskelijakokemuksen käsite tarjoaa työkaluja tämän käytännön soveltamiseen. Opinnäytetyössä avataan opiskelijakokemuksen käsitettä sekä miten sitä voidaan kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia opiskelijakokemuksia opiskelijoiden opiskelijapolulla ilmeni vuosien 2021 ja 2022 valmistumisvaiheen kyselyjen avoimien palautteiden perusteella. Tutkimus vastaa kysymyksiin millaisia olivat tyypillisimmät opiskelijakokemukset sekä millaisia kehittämisehdotuksia näistä ilmenee. Opinnäytetyön toimeksiantajan on toiminut Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikkö.
Opinnäytetyön rakenne muodostui tietoperustasta sekä tutkimusosiosta. Tietoperustan alussa pohjustettiin opiskelijakokemuksen käsitettä rinnakkaisella asiakaskokemuksen käsitteellä. Opiskelijakokemuksen käsitteelle haettiin määritelmää, avattiin sen eri osatekijät sekä selvitettiin, miten opiskelijakokemusta voidaan kehittää. Lisäksi tietoperustaan sisällytettiin liiketalouden tradenomiopiskelijan opiskelijapolku kuvaamaan ja pohjustamaan liiketalouden tradenomiopiskelijan opiskelijakokemuksen muodostumista. Tutkimus toteutettiin sisällönanalyysillä laadullisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen toteuttaminen kuvattiin osana opinnäytetyötä, jonka osana käsiteltiin valittua tutkimusmenetelmää sekä avattiin tutkimuksen toteuttamisen prosessia. Opinnäytetyön tuloksissa esiteltiin millaisia kokemuksia opiskelijapolulla ilmeni, mitkä olivat merkittävimpiä kokemuksia sekä näistä esiin nousseita kehittämisajatuksia. Johtopäätöksiin koottiin yhteenveto merkittävimmistä tuloksista sekä vastauksien perusteella esiin nousseita opiskelijoiden näkemyksiä kehitysehdotuksista.
Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden tradenomiopiskelijoiden opiskelijakokemuksen muodostumiseen ovat vaikuttamassa laaja joukko erilaisia kosketuspisteitä. Keskeisinä tuloksina kehittämisehdotuksista nousi esiin opintojen ajankohtaisuuden työelämälähtöisyyden merkitys, opetuksen laatu ja kommunikaatio sekä erilaisten opiskelumenetelmien ja jouston ylläpitäminen. Jatkotutkimusehdotuksena opiskelijakokemuksen tilan kartoittamiseen ja kehittämisen pohjalle voidaan laatia koko opiskeluajan kattava opiskelijan näkökulmasta kuvattu opiskelijapolku kosketuspisteineen. Tämän kautta voidaan selvittää, mitkä kosketuspisteet ovat opiskelijakokemuksen muodostumisen kannalta kaikista tärkeimpiä sekä miten näihin voidaan vaikuttaa hyvän opiskelijakokemuksen kehittämiseksi. The background of the thesis topic selection and assignment is the strategic choice of Oulu University of Applied Sciences to operate in a student-centered manner. The concept of student experience provides tools for applying this practice. The aim of the thesis was to explore what kind of student experiences emerged in the student journey of students based on the open-ended questionnaires of the 2021 and 2022 graduation surveys. The study answers the questions of what were the most typical student experiences and what kind of development proposals emerge from them. The thesis was commissioned by the Business Administration Unit of Oulu University of Applied Sciences.
The structure of the thesis consisted of a theoretical framework and a research section. At the beginning of the theoretical framework, the concept of student experience was contextualized with the parallel concept of customer experience. The definition of student experience was sought, its various components were explored, and methods for enhancing it were investigated. The research was conducted using content analysis, utilizing qualitative research methods. The results of the thesis presented the experiences of the student journey, the most significant experiences and the development ideas that emerged from them. In the conclusion, a summary of the most significant results and the students' views on the development proposals that emerged from the responses were summarized.
The student experience of business administration students in Oulu University of Applied sciences is influenced by a wide range of different touchpoints. Key results from the development suggestions highlight the significance of the timelines of studies in relation to the needs of the working life, the quality of teaching and communication, and the maintenance of various study methods and flexibility. As a further research suggestion, a comprehensive student journey described from the student's perspective, including all touchpoints throughout the study period, could be developed to assess the state of student experience and provide a basis for its improvement. Through this, it can be determined which touchpoints are most important for the formation of the student experience and how they can be influenced to enhance the student experience.
Opinnäytetyön rakenne muodostui tietoperustasta sekä tutkimusosiosta. Tietoperustan alussa pohjustettiin opiskelijakokemuksen käsitettä rinnakkaisella asiakaskokemuksen käsitteellä. Opiskelijakokemuksen käsitteelle haettiin määritelmää, avattiin sen eri osatekijät sekä selvitettiin, miten opiskelijakokemusta voidaan kehittää. Lisäksi tietoperustaan sisällytettiin liiketalouden tradenomiopiskelijan opiskelijapolku kuvaamaan ja pohjustamaan liiketalouden tradenomiopiskelijan opiskelijakokemuksen muodostumista. Tutkimus toteutettiin sisällönanalyysillä laadullisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen toteuttaminen kuvattiin osana opinnäytetyötä, jonka osana käsiteltiin valittua tutkimusmenetelmää sekä avattiin tutkimuksen toteuttamisen prosessia. Opinnäytetyön tuloksissa esiteltiin millaisia kokemuksia opiskelijapolulla ilmeni, mitkä olivat merkittävimpiä kokemuksia sekä näistä esiin nousseita kehittämisajatuksia. Johtopäätöksiin koottiin yhteenveto merkittävimmistä tuloksista sekä vastauksien perusteella esiin nousseita opiskelijoiden näkemyksiä kehitysehdotuksista.
Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden tradenomiopiskelijoiden opiskelijakokemuksen muodostumiseen ovat vaikuttamassa laaja joukko erilaisia kosketuspisteitä. Keskeisinä tuloksina kehittämisehdotuksista nousi esiin opintojen ajankohtaisuuden työelämälähtöisyyden merkitys, opetuksen laatu ja kommunikaatio sekä erilaisten opiskelumenetelmien ja jouston ylläpitäminen. Jatkotutkimusehdotuksena opiskelijakokemuksen tilan kartoittamiseen ja kehittämisen pohjalle voidaan laatia koko opiskeluajan kattava opiskelijan näkökulmasta kuvattu opiskelijapolku kosketuspisteineen. Tämän kautta voidaan selvittää, mitkä kosketuspisteet ovat opiskelijakokemuksen muodostumisen kannalta kaikista tärkeimpiä sekä miten näihin voidaan vaikuttaa hyvän opiskelijakokemuksen kehittämiseksi.
The structure of the thesis consisted of a theoretical framework and a research section. At the beginning of the theoretical framework, the concept of student experience was contextualized with the parallel concept of customer experience. The definition of student experience was sought, its various components were explored, and methods for enhancing it were investigated. The research was conducted using content analysis, utilizing qualitative research methods. The results of the thesis presented the experiences of the student journey, the most significant experiences and the development ideas that emerged from them. In the conclusion, a summary of the most significant results and the students' views on the development proposals that emerged from the responses were summarized.
The student experience of business administration students in Oulu University of Applied sciences is influenced by a wide range of different touchpoints. Key results from the development suggestions highlight the significance of the timelines of studies in relation to the needs of the working life, the quality of teaching and communication, and the maintenance of various study methods and flexibility. As a further research suggestion, a comprehensive student journey described from the student's perspective, including all touchpoints throughout the study period, could be developed to assess the state of student experience and provide a basis for its improvement. Through this, it can be determined which touchpoints are most important for the formation of the student experience and how they can be influenced to enhance the student experience.