Kuluttajaystävällisen koon tunnistusmenetelmän kehittäminen Prisman verkkokauppaan
Höri, Joona (2024)
Höri, Joona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061923726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061923726
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millä tavoin verkkokaupoissa tuodaan ilmi tuotekoon tunnistamiseen tarvittavat tiedot. Tavoitteena oli koota yhteistyöyritys SOK:lle vartalon oleellisista tunnusmitoista mittataulukko Prisman omille tuote- ja lisenssimerkeille oikean koon tunnistamista varten. Tämän lisäksi tavoitteena oli laatia alustava ehdotus, millä tavoin halutun kokoinen vaate tunnistetaan niin, että tuotteen istuvuuteen tarvittavat väljyystiedot ilmaistaan selkeästi ja kuluttajaystävällisesti. Työ toteutettiin yrityksen marketkaupan pukeutumisen osastolle, joka vastaa Prisman pukeutumisosaston valikoimasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin lähteinä monipuolisesti verkkojulkaisuja, kirjallisuutta, asiantuntijahaastatteluita, standardeja, yrityksen omaa dataa sekä benchmarking-vertailuanalyysiä. Työn alussa tutustuttiin verkkokauppamyymisen haasteisiin sekä selvitettiin mahdollisia ratkaisuja niihin. Sen lisäksi perehdyttiin lyhyesti yhteistyöyrityksen tämänhetkiseen tilanteeseen pukeutumisen verkkokauppamyynnissä.
Työssä toteutettiin benchmarking-vertailuanalyysi, jossa vertailtiin eri brändien verkkokaupoissa saatavilla olevia mittataulukoita sekä tuoteväljyyteen liittyviä tietoja. Analyysin tuloksena saatua tietoa käytettiin pohjana vartalon mittataulukon sekä tuoteväljyystietojen laatimiseen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yrityksen käyttöön naisten vartalon tunnusmittojen mittataulukko oikean koon tunnistamiseen. Tämän lisäksi laadittiin alustava ehdotus tuoteväljyyksien ilmaisemisesta visuaalisesti, ja prosessi käytiin läpi esimerkkituotteen avulla. Työn lopussa pohdittiin mahdollisia jatkotutkimuksia liittyen aiheeseen, sekä kehitysehdotuksia muille vaatetusalan yrityksille verkkokauppamyyntiä varten.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin lähteinä monipuolisesti verkkojulkaisuja, kirjallisuutta, asiantuntijahaastatteluita, standardeja, yrityksen omaa dataa sekä benchmarking-vertailuanalyysiä. Työn alussa tutustuttiin verkkokauppamyymisen haasteisiin sekä selvitettiin mahdollisia ratkaisuja niihin. Sen lisäksi perehdyttiin lyhyesti yhteistyöyrityksen tämänhetkiseen tilanteeseen pukeutumisen verkkokauppamyynnissä.
Työssä toteutettiin benchmarking-vertailuanalyysi, jossa vertailtiin eri brändien verkkokaupoissa saatavilla olevia mittataulukoita sekä tuoteväljyyteen liittyviä tietoja. Analyysin tuloksena saatua tietoa käytettiin pohjana vartalon mittataulukon sekä tuoteväljyystietojen laatimiseen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yrityksen käyttöön naisten vartalon tunnusmittojen mittataulukko oikean koon tunnistamiseen. Tämän lisäksi laadittiin alustava ehdotus tuoteväljyyksien ilmaisemisesta visuaalisesti, ja prosessi käytiin läpi esimerkkituotteen avulla. Työn lopussa pohdittiin mahdollisia jatkotutkimuksia liittyen aiheeseen, sekä kehitysehdotuksia muille vaatetusalan yrityksille verkkokauppamyyntiä varten.