Avaimia ammatilliseen vuorovaikutukseen hoitotyössä: posteri hoitotyön opetukseen
Vanhanen, Atte (2024)
Vanhanen, Atte
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024072123998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024072123998
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tuotettiin hoitotyön ammatilliseen vuorovaikutukseen posteri. Posteri suunnattiin sairaanhoitajaopiskelijoille ja suunniteltiin hoitotyön opetuksessa ja opetusympäristöissä hyödynnettäväksi.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Savonia-Ammattikorkeakoulu.
Vuorovaikutus on hoitotyön keskeisimpiä perusperiaatteita. Hoitotyössä vuorovaikutuksen keinoin välitetään tietoa ja rakennetaan hoidollisia vuorovaikutussuhteita. Vuorovaikutusta hyödynnetään myös hoitomuotona. Hoitotyön ammatilliseen vuorovaikutukseen tulee kiinnittää enemmän huomiota, sillä hoitajan ja asiakkaan välinen vuorovaikutus heijastuu hoidolliseen yhteistyöhön ja lopulta myös hoidon laatuun.
Vuorovaikutusosaaminen ja kohtaamisen taidot kuuluvat sairaanhoitajan ydinosaamiseen. Niiden opettaminen ja omaksuminen on kuitenkin teknisiä taitoja haastavampaa. Työelämäpalautteen mukaan opiskelijat hallitsevat tekniset taidot pääsääntöisesti hyvin. Osaamiseen liittyvät kehittymisen tarpeet ilmenevätkin useimmiten kohtaamisen taidoissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Kehittämistyön tarkoituksena oli laatia sairaanhoitajaopiskelijoille suunnattu posteri asiakkaiden ja potilaiden kanssa toteutettavan vuorovaikutuksen tukemiseen. Posterin tavoitteena on tukea sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillisen vuorovaikutuksen kehittymistä sekä kannustaa heitä dialogiseen työtapaan, vastavuoroiseen ja potilaita osallistavaan vuorovaikutukseen hoitotyön arjessa.
Posterissa keskitytään kahdenväliseen vuorovaikutukseen ja sitä tukeviin tekijöihin hoitotyön asiakastilanteissa. Posterissa tuodaan esiin vuorovaikutuksen merkitystä hoitotyössä ja kuvataan tekijöitä, joiden varaan ammatillinen vuorovaikutus rakentuu. Posterin toivotaan suuntaavan opiskelijoiden huomiota vuorovaikutukseen ja lisäävän heidän ymmärrystään sen merkityksestä hoitotyössä.
Hoitotyön ammatillinen vuorovaikutus on haastava ja monitahoinen käsite. Kehittämistyö osoitti tarpeen aihealueen täsmällisempään kartoittamiseen. Järjestelmällisen kirjallisuuskatsauksen pohjalta voisi tuottaa oppaan tai opetusmateriaalin, joka mahdollistaisi aiheeseen liittyvien asioiden esittämisen selkeästi ja posteria syvällisemmin.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Savonia-Ammattikorkeakoulu.
Vuorovaikutus on hoitotyön keskeisimpiä perusperiaatteita. Hoitotyössä vuorovaikutuksen keinoin välitetään tietoa ja rakennetaan hoidollisia vuorovaikutussuhteita. Vuorovaikutusta hyödynnetään myös hoitomuotona. Hoitotyön ammatilliseen vuorovaikutukseen tulee kiinnittää enemmän huomiota, sillä hoitajan ja asiakkaan välinen vuorovaikutus heijastuu hoidolliseen yhteistyöhön ja lopulta myös hoidon laatuun.
Vuorovaikutusosaaminen ja kohtaamisen taidot kuuluvat sairaanhoitajan ydinosaamiseen. Niiden opettaminen ja omaksuminen on kuitenkin teknisiä taitoja haastavampaa. Työelämäpalautteen mukaan opiskelijat hallitsevat tekniset taidot pääsääntöisesti hyvin. Osaamiseen liittyvät kehittymisen tarpeet ilmenevätkin useimmiten kohtaamisen taidoissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Kehittämistyön tarkoituksena oli laatia sairaanhoitajaopiskelijoille suunnattu posteri asiakkaiden ja potilaiden kanssa toteutettavan vuorovaikutuksen tukemiseen. Posterin tavoitteena on tukea sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillisen vuorovaikutuksen kehittymistä sekä kannustaa heitä dialogiseen työtapaan, vastavuoroiseen ja potilaita osallistavaan vuorovaikutukseen hoitotyön arjessa.
Posterissa keskitytään kahdenväliseen vuorovaikutukseen ja sitä tukeviin tekijöihin hoitotyön asiakastilanteissa. Posterissa tuodaan esiin vuorovaikutuksen merkitystä hoitotyössä ja kuvataan tekijöitä, joiden varaan ammatillinen vuorovaikutus rakentuu. Posterin toivotaan suuntaavan opiskelijoiden huomiota vuorovaikutukseen ja lisäävän heidän ymmärrystään sen merkityksestä hoitotyössä.
Hoitotyön ammatillinen vuorovaikutus on haastava ja monitahoinen käsite. Kehittämistyö osoitti tarpeen aihealueen täsmällisempään kartoittamiseen. Järjestelmällisen kirjallisuuskatsauksen pohjalta voisi tuottaa oppaan tai opetusmateriaalin, joka mahdollistaisi aiheeseen liittyvien asioiden esittämisen selkeästi ja posteria syvällisemmin.