Sissimarkkinointi Oulussa : kuinka markkinoida uuden kulttuuritilan palveluita oikeille kohderyhmille?
Huovinen, Tiina (2024)
Huovinen, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024080524074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024080524074
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoite oli kerätä tietoa uuden oululaisen kulttuuritila Dallasin markkinointisuunnitelmaa varten. Tietoperustan kokosin markkinointia, sissimarkkinointia ja tapahtumatuotantoa käsittelevästä kirjallisuudesta. Tutkimusaineisto muodostui neljän oululaisen tapahtumatuottajan haastatteluista ja kulttuuritila Dallasin tapahtumien havainnoista. Tutkimushaastattelujen tavoite oli selvittää, miten yksityisiä underground-tapahtumia markkinoidaan ja mikä näistä tapahtumista tekee niin ainutlaatuisia, että niihin ei kuka tahansa pääse. Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista analyysiä.
Sekä tietoperustasta että tutkimusaineistosta välittyi jollain lailla sama viesti. Olipa kyseessä sissimarkkinointi, tapahtumatuotanto tai yhteisön kehittäminen yhteisen kulttuuritilan hallinnoimisessa, kaikkien näiden asioiden ytimessä ja kaiken toiminnan pohjana on arvot.
Tutkimushaastatteluista selvisi, että oululaisten underground-tapahtumien markkinointi toteutetaan pääosin suusta suuhun mainontana. Myös kulttuuritila Dallasin palveluiden markkinointi on perustunut pitkälti samaan tekniikkaan. Dallasin palvelujen kohdentaminen laajemmalle kohdeyleisölle kuitenkin vaatii tutkimuksen jatkoa kohdeyleisön parissa sekä enemmän yhteistyötä paikallisten kulttuurivaikuttajien kanssa.
Sekä tietoperustasta että tutkimusaineistosta välittyi jollain lailla sama viesti. Olipa kyseessä sissimarkkinointi, tapahtumatuotanto tai yhteisön kehittäminen yhteisen kulttuuritilan hallinnoimisessa, kaikkien näiden asioiden ytimessä ja kaiken toiminnan pohjana on arvot.
Tutkimushaastatteluista selvisi, että oululaisten underground-tapahtumien markkinointi toteutetaan pääosin suusta suuhun mainontana. Myös kulttuuritila Dallasin palveluiden markkinointi on perustunut pitkälti samaan tekniikkaan. Dallasin palvelujen kohdentaminen laajemmalle kohdeyleisölle kuitenkin vaatii tutkimuksen jatkoa kohdeyleisön parissa sekä enemmän yhteistyötä paikallisten kulttuurivaikuttajien kanssa.