Kuka kuuntelee Radio Kalevaa? : kuuntelijakysely kaupalliselle paikallisradiolle
Mattola, Johanna (2024)
Mattola, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024080624076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024080624076
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kuuntelijatutkimus kaupalliselle paikallisradiokanavalle Radio Kalevalle, jonka toimipiste sijaitsee Oulun Karjasillalla. Radiokanava kuuluu Oulun lisäksi paikkakunnilla: Kempele, Liminka, Lumijoki, Tyrnävä, Ii, Raahe, Siikajoki, Pyhäjoki, Ylivieska, Oulainen, Nivala, Merijärvi, Siikalatva, Sievi, Kärsämäki, Haapajärvi, Haapavesi, Alavieska, Pudasjärvi, Taivalkoski, Kuusamo, Posio, Kemi, Simo ja Rovaniemi. Kuuntelijatutkimus to-teutettiin yhteistyössä Kaleva Median kanssa, joka omistaa radiokanavan.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on tyypillinen kanavan kuuntelija ja mitä muita audiosisältöjä ihmiset kuluttavat arjessaan.
Kyselytutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonne ohjasi linkki sanomalehti Kalevan verkkosivuilta. Kyselyä mainostettiin myös sosiaalisessa mediassa ja Radio Kalevan omissa kanavissa. Kysely oli auki kaksi viikkoa.
Vastauksista kävi ilmi, että kanavaa kuunteleva henkilö on noin 40-vuotias oululainen ja korkeasti koulutettu henkilö. Hän kuuntelee radion lisäksi aktiivisesti myös musiikin suoratoistopalveluita. Podcastit ovat myös melko tuttuja ja satunnaisempi osa arkea. Äänikirjojakin hän kuluttaa jonkin verran, vaikkakin muita audioita vähemmän. Suurin syy hänelle kuunnella Radio Kalevaa on hyvä ja monipuolinen musiikkitarjonta. Tutkimuksessa käytiin läpi myös harvemmin kanavaa kuuntelevien profiileja.
Kuuntelijaprofiilit perustuvat tutkimuksessa saatuihin tuloksiin. Tutkimuksen avulla Kaleva Medialle ja Radio Kalevalle saatiin tietoa kuuntelijoista. Niiden avulla kanavaa ja sen sisältöjä on mahdollista kehittää. Lisäksi kohdeyleisön tunteminen auttaa markkinoinnissa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on tyypillinen kanavan kuuntelija ja mitä muita audiosisältöjä ihmiset kuluttavat arjessaan.
Kyselytutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonne ohjasi linkki sanomalehti Kalevan verkkosivuilta. Kyselyä mainostettiin myös sosiaalisessa mediassa ja Radio Kalevan omissa kanavissa. Kysely oli auki kaksi viikkoa.
Vastauksista kävi ilmi, että kanavaa kuunteleva henkilö on noin 40-vuotias oululainen ja korkeasti koulutettu henkilö. Hän kuuntelee radion lisäksi aktiivisesti myös musiikin suoratoistopalveluita. Podcastit ovat myös melko tuttuja ja satunnaisempi osa arkea. Äänikirjojakin hän kuluttaa jonkin verran, vaikkakin muita audioita vähemmän. Suurin syy hänelle kuunnella Radio Kalevaa on hyvä ja monipuolinen musiikkitarjonta. Tutkimuksessa käytiin läpi myös harvemmin kanavaa kuuntelevien profiileja.
Kuuntelijaprofiilit perustuvat tutkimuksessa saatuihin tuloksiin. Tutkimuksen avulla Kaleva Medialle ja Radio Kalevalle saatiin tietoa kuuntelijoista. Niiden avulla kanavaa ja sen sisältöjä on mahdollista kehittää. Lisäksi kohdeyleisön tunteminen auttaa markkinoinnissa.