Sähköinen perhekeskus: asiakkaiden kokemuksia Omaperhe-verkkopalvelun markkinointiviestinnästä Pohjois-Savossa
Impiö, Jaana; Lahtoniemi, Sari (2024)
Impiö, Jaana
Lahtoniemi, Sari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081424156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081424156
Tiivistelmä
Pohjois-Savon hyvinvointialueella joulukuussa 2023 käyttöön otettu Omaperhe -verkkopalvelu on yksi sosiaali- ja terveysalan uudistuksen konkreettisista toimista. Se on palvelu, joka on aika- ja paikkariippumattomasti perheiden saatavilla. Palvelun näkyväksi ja tunnetuksi tekeminen on tärkeää sen koko potentiaalin hyödyntämiseksi. Kohderyhmän tavoittamiseksi on ensisijaista tunnistaa oikeat markkinointikanavat ja markkinoinnin onnistumista tukevat menetelmät.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kestävää hyvinvointia Pohjois-Savoon-hanke / sähköinen perhekeskus -projekti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, minkä viestintäkanavan kautta Omaperhe- verkkopalvelun markkinointiviestintä oli jo tavoittanut lapsiperheet. Tavoitteena oli kuvata viestintäkanavat, joiden kautta Omaperhe -verkkopalvelun markkinointiviestintä tavoittaa lapsiperheet sekä saada kehitysehdotuksia markkinointiviestinnän kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyö sisälsi kolme tutkimuskysymystä, joilla kartoitettiin Omaperhe –verkkopalvelun markkinointikanavat, markkinointiviestinnän onnistuminen ja lisäksi kyselytutkimuksen tuloksilla pyrittiin kehittämään sähköisen perhekeskuksen markkinointiviestintää asiakaslähtöisestä näkökulmasta. Sähköinen kysely toteutettiin 0–7-vuotiaiden lasten huoltajille. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan markkinointiviestintää kannattaa tehostaa palvelun tunnettavuuden lisäämiseksi. Sosiaalisen median kanavista Facebook ja Instagram tavoittivat parhaiten kohderyhmän. Perinteisen mainonnan muodoista lehtimainonta osoittautui suosituimmaksi. Lisäksi neuvolalla on merkityksellinen rooli palveluiden markkinoinnissa. Palvelun markkinointiviestinnän sisällöt koettiin tarkkaan ja tutkittuun tietoon perustuviksi, informatiivisiksi sekä merkityksellisiksi. Mainonnan selkeyden, visuaalisuuden ja suunnatun sisällön koettiin lisäävän yleisesti palvelun tunnettavuutta.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää palvelun markkinointiviestinnän kehittämisessä sekä sen suunnittelussa. The Omaperhe online service introduced in December 2023 in the Northern Savonia welfare region, is one of the tangible actions of the social and healthcare sector reform. It is a service that is always accessible to families. Making it visible and well-known is very important to reach its full potential.
Marketing communication plays a significant role in the discovery of service information, especially in the social and healthcare sector. Identifying marketing channels to reach the audience is paramount. Social media platforms like Facebook and Instagram are popular marketing channels, but the importance of traditional marketing should not be overlooked.
The thesis was commissioned by the Sustainable Wellbeing Northern Savonia project/ Digital Family Center project. The purpose of this thesis was first to identify through which communication channel the marketing communications of the online family center's Omaperhe online service had already reached families with children. The aim of the thesis was then to describe the communication channels through which the marketing communication of the Omaperhe online service reaches families with children and to gather suggestions for developing the service's marketing communication.
The thesis included three research questions aimed at mapping the marketing channels of the Omaperhe online service, evaluating the success of marketing communication, and using the results of the survey to develop the marketing communication of the Digital Family Center from a customer-oriented perspective. A digital survey was conducted for guardians of children aged 0–7.
The thesis was carried out using a quantitative research method. Descriptive statistical analysis was used for the multiple-choice questions and summaries were made for open ended questions to support the research findings.
The research results highlighted the need for further enhancement of marketing communication to increase the awareness of the Omaperhe online service. Among social media channels, Facebook and Instagram proved to be the most effective in reaching the target audience. Among traditional advertising formats, newspaper advertising emerged as the most popular. To reach parents of children, children’s clinics play a significant role in the marketing of public services.
The results of the thesis can be utilized to develop and plan the marketing communication of the service.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kestävää hyvinvointia Pohjois-Savoon-hanke / sähköinen perhekeskus -projekti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, minkä viestintäkanavan kautta Omaperhe- verkkopalvelun markkinointiviestintä oli jo tavoittanut lapsiperheet. Tavoitteena oli kuvata viestintäkanavat, joiden kautta Omaperhe -verkkopalvelun markkinointiviestintä tavoittaa lapsiperheet sekä saada kehitysehdotuksia markkinointiviestinnän kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyö sisälsi kolme tutkimuskysymystä, joilla kartoitettiin Omaperhe –verkkopalvelun markkinointikanavat, markkinointiviestinnän onnistuminen ja lisäksi kyselytutkimuksen tuloksilla pyrittiin kehittämään sähköisen perhekeskuksen markkinointiviestintää asiakaslähtöisestä näkökulmasta. Sähköinen kysely toteutettiin 0–7-vuotiaiden lasten huoltajille. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan markkinointiviestintää kannattaa tehostaa palvelun tunnettavuuden lisäämiseksi. Sosiaalisen median kanavista Facebook ja Instagram tavoittivat parhaiten kohderyhmän. Perinteisen mainonnan muodoista lehtimainonta osoittautui suosituimmaksi. Lisäksi neuvolalla on merkityksellinen rooli palveluiden markkinoinnissa. Palvelun markkinointiviestinnän sisällöt koettiin tarkkaan ja tutkittuun tietoon perustuviksi, informatiivisiksi sekä merkityksellisiksi. Mainonnan selkeyden, visuaalisuuden ja suunnatun sisällön koettiin lisäävän yleisesti palvelun tunnettavuutta.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää palvelun markkinointiviestinnän kehittämisessä sekä sen suunnittelussa.
Marketing communication plays a significant role in the discovery of service information, especially in the social and healthcare sector. Identifying marketing channels to reach the audience is paramount. Social media platforms like Facebook and Instagram are popular marketing channels, but the importance of traditional marketing should not be overlooked.
The thesis was commissioned by the Sustainable Wellbeing Northern Savonia project/ Digital Family Center project. The purpose of this thesis was first to identify through which communication channel the marketing communications of the online family center's Omaperhe online service had already reached families with children. The aim of the thesis was then to describe the communication channels through which the marketing communication of the Omaperhe online service reaches families with children and to gather suggestions for developing the service's marketing communication.
The thesis included three research questions aimed at mapping the marketing channels of the Omaperhe online service, evaluating the success of marketing communication, and using the results of the survey to develop the marketing communication of the Digital Family Center from a customer-oriented perspective. A digital survey was conducted for guardians of children aged 0–7.
The thesis was carried out using a quantitative research method. Descriptive statistical analysis was used for the multiple-choice questions and summaries were made for open ended questions to support the research findings.
The research results highlighted the need for further enhancement of marketing communication to increase the awareness of the Omaperhe online service. Among social media channels, Facebook and Instagram proved to be the most effective in reaching the target audience. Among traditional advertising formats, newspaper advertising emerged as the most popular. To reach parents of children, children’s clinics play a significant role in the marketing of public services.
The results of the thesis can be utilized to develop and plan the marketing communication of the service.