Terveydenhoitajien kokemukset avoneuvolapalvelun aloittamisesta ja toteuttamisesta: avoneuvolapalvelun kehittäminen osaksi Kokkolan äitiys- ja lasten-neuvolapalveluja
Kaakinen, Katja-Maaria (2024)
Kaakinen, Katja-Maaria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081424151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081424151
Tiivistelmä
Ajatus avoneuvolan tarpeesta nousi huomiosta, että osa neuvolan asiakkaista tuli ilman ajanvarausta koputtamaan terveydenhoitajien oville ajanvarauksen tai erilaisten huolien vuoksi. Tämän tutkimuksellisen kehittämistehtävän tarkoituksena oli saada avoneuvolapalveluja jo toteuttaneilta terveydenhoitajilta kokemuksellista tietoa siitä, millä tavalla avoneuvolapalvelu on hyvä käynnistää ja millaiset käytänteet toimivat parhaiten. Kokemuksellisesta tiedosta oli tavoitteena saada ymmärrystä avoneuvolan kehittämiseksi osaksi Kokkolan äitiys- ja lastenneuvolapalveluja. Kehittämistyössä tarkoituksena oli laatia kokemustiedosta saadun ymmärryksen avulla avoneuvolapalveluiden Kokkolan malli. Tavoitteena oli suunnitella toimiva ja tarpeisiin vastaava avoneuvola-palvelu osaksi Kokkolan äitiys- ja lastenneuvolapalveluja.
Tietoperustan keskeisiä käsitteitä olivat avoneuvola ja palveluiden saavutettavuus. Kehittämisen välineenä käytettiin palvelumuotoilua. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla Teams-sovelluksessa. Tutkimukseen osallistui viisi avoneuvolassa työskentelevää terveydenhoitajaa Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelta. Tutkimusaineiston analysointi toteutettiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksellisesta osasta saatiin ymmärrystä avoneuvolapalvelun kehittämiseksi osaksi Kokkolan äitiys- ja lastenneuvolaa. Aloitusvaiheessa merkitystä on yhdessä kehittämisellä, tavalla toteuttaa avoneuvolapalvelua, toteutuksen mahdollistajilla ja asiakaskunnan tavoittamisella. Toimivia käytänteitä ovat avoneuvolasta tiedottaminen, yhteisten toimintatapojen mukainen toiminta, avoneuvolan pysyvyys, työntekijöiden huomioon ottaminen ja asiakkaiden palveleminen tavoitettavammalla palvelulla. Kehittämisosassa kehitettiin avoneuvolan Kokkolan malli ja suunniteltiin avoneuvolan aloittaminen osaksi Kokkolan äitiys- ja lastenneuvolaa. The idea for a walk-in clinic arose from observing that some clients would come without an appointment, knocking on the doors of public health nurses to either make an appointment or share various concerns. The purpose of this research development task was to gather insights from PHNs with walk-in clinic experience on how to start and effectively run such clinics. This way the aim was to gain an understanding for the development of the walk-in clinic. The purpose of the development work was to create the Kokkola model for a walk-in clinic utilizing insights gained from experience. The goal was to design a functional and needs-based walk-in clinic as part of maternity and child health clinics in Kokkola.
The key concepts of the information base were walk-in clinic and accessibility of services. Service design was used as a development tool. The research material was collected through thematic interviews via the Teams application. Five public health nurses from the Wellbeing services county of Central Uusimaa participated in the study. The research material was analyzed using inductive content analysis.
Through the research, an understanding was gained for the development of the walk-in clinic as part of maternity and child health clinics in Kokkola. In the initial phase of creating such a clinic, important issues include co-development, implementation method, enablers of implementation, and reaching the client base. Effective work practices include informing about the walk-in clinic, operating in accordance with common operating procedures, permanence of the walk-in center, taking employees into account, and providing the clients with a more accessible service. In the development part, the Kokkola model for the walk-in clinic was established, and plans for the clinic’s opening were made.
Tietoperustan keskeisiä käsitteitä olivat avoneuvola ja palveluiden saavutettavuus. Kehittämisen välineenä käytettiin palvelumuotoilua. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla Teams-sovelluksessa. Tutkimukseen osallistui viisi avoneuvolassa työskentelevää terveydenhoitajaa Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelta. Tutkimusaineiston analysointi toteutettiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksellisesta osasta saatiin ymmärrystä avoneuvolapalvelun kehittämiseksi osaksi Kokkolan äitiys- ja lastenneuvolaa. Aloitusvaiheessa merkitystä on yhdessä kehittämisellä, tavalla toteuttaa avoneuvolapalvelua, toteutuksen mahdollistajilla ja asiakaskunnan tavoittamisella. Toimivia käytänteitä ovat avoneuvolasta tiedottaminen, yhteisten toimintatapojen mukainen toiminta, avoneuvolan pysyvyys, työntekijöiden huomioon ottaminen ja asiakkaiden palveleminen tavoitettavammalla palvelulla. Kehittämisosassa kehitettiin avoneuvolan Kokkolan malli ja suunniteltiin avoneuvolan aloittaminen osaksi Kokkolan äitiys- ja lastenneuvolaa.
The key concepts of the information base were walk-in clinic and accessibility of services. Service design was used as a development tool. The research material was collected through thematic interviews via the Teams application. Five public health nurses from the Wellbeing services county of Central Uusimaa participated in the study. The research material was analyzed using inductive content analysis.
Through the research, an understanding was gained for the development of the walk-in clinic as part of maternity and child health clinics in Kokkola. In the initial phase of creating such a clinic, important issues include co-development, implementation method, enablers of implementation, and reaching the client base. Effective work practices include informing about the walk-in clinic, operating in accordance with common operating procedures, permanence of the walk-in center, taking employees into account, and providing the clients with a more accessible service. In the development part, the Kokkola model for the walk-in clinic was established, and plans for the clinic’s opening were made.