Tulevaisuustaitoja taiteen ja kulttuurin keinoin ammatilliseen koulutukseen : inhimillisyyden pedagogiikkaa
Puolanne, Outi (2024)
Puolanne, Outi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081524172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081524172
Tiivistelmä
Opinnäytetyön idea ja tavoite on ammatillisen perustutkinto-opetuksen pedagogiikan kehittämi-nen. Arjen pedagogiikan ja oppimisprosessin tavoitteiden sekä käytäntöjen ja tulevaisuustaitojen laventamisen ja syventämisen mahdollisuutta tarkastellaan taiteen ja kulttuurin näkökulmista. Opetussuunnitelman tavoitteita avarretaan inhimillisyyden pedagogiikaksi nimeämilläni tulevai-suustaitojen tavoitteilla. Halusin selvittää, tukevatko opiskelijoiden ja opetushenkilöstön näke-mykset oivallusta havaitusta kehittämisen tarpeesta. Lähtökohtana ovat olleet pitkänlinjan työs-kentely pedagogina eri opintoasteilla ja ajankohtaisten haasteiden herättelemä oivallus tarpeesta tarjota mielekkyyttä ja hyvinvoinnin elementtejä tulevaisuuteen ja elämänhallintaan ammatillisille opiskelijoille. Arjen realismi innoittaa ja haastaa toimimaan havaitsemaansa tarttuen. Tässä pe-dagoginen pohdinta kohdistetaan ammatilliseen koulutukseen, josta kehittämistyöntekijällä on 17 vuoden työkokemus.
Pedagogista näkökulmaa peilataan selvittämällä, koetaanko taide ja kulttuuri mahdollisuuksiksi tarjota menetelmällistä ja sisällöllistä monipuolisuutta ja mielekkyyttä sekä merkitystä tulevaisuu-den taitoihin. Omakohtainen poikkitaiteellinen työskentely tarjoaa näkemystä hyödyntää taiteen ja kulttuurin mahdollisuuksia pedagogiikkaa syventäen ja laventaen. Edellä mainittu on ollut opinnäytetyöntekijälle oman pedagogisen toiminnan elävöittäjä.
Opinnäytetyössä on kohdennettu lomakekyselyt sekä ammatillisille opiskelijoille että ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöille kartoittamaan heidän kosketuspintaansa teemaan ja ajatuksiaan sekä kokemuksia taiteen ja kulttuurin merkityksistä edellä kuvatusti. Kohdejoukoksi oli luontevaa tavoitella opinnäytetyön teeman mukaisesti SAKUstars ammatillisten kulttuurikilpai-lujen osallistujia.
Vastaajien ajatuksien vahvistamana ja innoittamana pedagoginen kehitystyö saa kannustusta ja inhimillisyyden pedagogiikan idean kehittely ja käytäntöön juurruttaminen ovat saaneet peruste-lunsa. Inhimillisen pedagogiikan kehittäminen jatkuu.
Pedagogista näkökulmaa peilataan selvittämällä, koetaanko taide ja kulttuuri mahdollisuuksiksi tarjota menetelmällistä ja sisällöllistä monipuolisuutta ja mielekkyyttä sekä merkitystä tulevaisuu-den taitoihin. Omakohtainen poikkitaiteellinen työskentely tarjoaa näkemystä hyödyntää taiteen ja kulttuurin mahdollisuuksia pedagogiikkaa syventäen ja laventaen. Edellä mainittu on ollut opinnäytetyöntekijälle oman pedagogisen toiminnan elävöittäjä.
Opinnäytetyössä on kohdennettu lomakekyselyt sekä ammatillisille opiskelijoille että ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöille kartoittamaan heidän kosketuspintaansa teemaan ja ajatuksiaan sekä kokemuksia taiteen ja kulttuurin merkityksistä edellä kuvatusti. Kohdejoukoksi oli luontevaa tavoitella opinnäytetyön teeman mukaisesti SAKUstars ammatillisten kulttuurikilpai-lujen osallistujia.
Vastaajien ajatuksien vahvistamana ja innoittamana pedagoginen kehitystyö saa kannustusta ja inhimillisyyden pedagogiikan idean kehittely ja käytäntöön juurruttaminen ovat saaneet peruste-lunsa. Inhimillisen pedagogiikan kehittäminen jatkuu.