Automatisoinnilla ja itsepalvelulla tehokkuutta kaupan ja palvelujen liiketoimintamalleihin
Mäki, Marko; Heikkinen, Vesa (2023)
Mäki, Marko
Heikkinen, Vesa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024081965537
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024081965537
Tiivistelmä
Kivijalkakaupat ja palvelut laajemminkin ovat kohdanneet valtavia haasteita. Asiaa on helppo todentaa vaikka kävelemällä Helsingin keskustassa. Useilla alueilla on kasvava määrä tyhjiä liiketiloja katutasossa.
Syitä kehitykseen on useita. Pandemia muokkasi voimakkaasti sekä kuluttajien että yritysten toimintaa. Pandemian aikana kuluttajat siirsivät terveysturvallisuuden vuoksi ostoksiaan yhä enemmän verkkoon ja digitaalisille alustoille (Pantelimon, Georgescu ja Posedaru, 2020; Mäki ja Toivola, 2021). Tämän lisäksi yritysten digitaalinen kyvykkyys kasvoi ja tarjonta verkossa lisääntyi.
Pandemian jälkeen kehitystä ovat pitäneet yllä tai jopa kiihdyttäneet lisääntynyt etätyö, mikä taas on vähentänyt asiakasvirtoja kaupunkikeskustoissa ja lisännyt toisaalta kauppakeskusten suosiota (ks. Tena-Monferrer ym., 2022). Edellä mainitut trendit luovat perinteisille kauppa- ja palvelukonsepteille selkeitä kehitysvaateita. Eräs kehityssuunta on parantaa liiketoimintamallin tuottavuutta automatisoiduilla palveluratkaisuilla.
Syitä kehitykseen on useita. Pandemia muokkasi voimakkaasti sekä kuluttajien että yritysten toimintaa. Pandemian aikana kuluttajat siirsivät terveysturvallisuuden vuoksi ostoksiaan yhä enemmän verkkoon ja digitaalisille alustoille (Pantelimon, Georgescu ja Posedaru, 2020; Mäki ja Toivola, 2021). Tämän lisäksi yritysten digitaalinen kyvykkyys kasvoi ja tarjonta verkossa lisääntyi.
Pandemian jälkeen kehitystä ovat pitäneet yllä tai jopa kiihdyttäneet lisääntynyt etätyö, mikä taas on vähentänyt asiakasvirtoja kaupunkikeskustoissa ja lisännyt toisaalta kauppakeskusten suosiota (ks. Tena-Monferrer ym., 2022). Edellä mainitut trendit luovat perinteisille kauppa- ja palvelukonsepteille selkeitä kehitysvaateita. Eräs kehityssuunta on parantaa liiketoimintamallin tuottavuutta automatisoiduilla palveluratkaisuilla.