Tekoälyn suhde tietosuojaan ja tietoturvaan opetustyössä
Venkula, Juuli (2024)
Venkula, Juuli
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024082065702
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024082065702
Tiivistelmä
Tekoälyjärjestelmien toiminta perustuu suurten tietomäärien analysointiin ja käsittelyyn, joten tietosuoja ja tietoturvakysymykset kytkeytyvät aiheeseen tiiviisti. Perustuslaissa on turvattu jokaiselle oikeus yksityiselämän suojaan, mihin henkilötietojen suoja kuuluu. Tietosuojavaltuutetun toimiston mukaan tietosuoja turvaa henkilötietojen käsittelyn oikeudet ja vapaudet. Henkilötieto tarkoittaa mitä tahansa tietoa, joka liittyy tunnistettuun tai tunnistettavissa olevaan henkilöön, kuten nimi, osoite tai sähköpostiosoite. Tietosuojanäkökulmasta tietoturvan tarkoituksena on suojata tietoaineistoa ja tietojärjestelmiä. Laajemmin tietoturvalla tarkoitetaan kaikkia niitä teknisiä, hallinnollisia ja toiminnallisia toimenpiteitä, joilla turvataan tietojen käytettävyys, eheys ja luottamuksellisuus. (Tietosuojavaltuutetun toimisto, s. a.)
Tekoälykeskustelussa etenkin tietosuojaan liittyvät kysymykset herättävät huolta, kun henkilötietoja käsitellään ja tallennetaan tekoälyjärjestelmiin. Esimerkkeinä riskeistä opetusalalla ovat opiskelijoiden henkilötietojen vuotaminen, opetussisältöjen manipulointi ja tekoälyjärjestelmän avulla tehty arviointi. Tietojen syöttämisellä tekoälyjärjestelmään ilman tekijänoikeuden haltijan lupaa on mahdollista loukata olemassa olevia tekijänoikeuksia, kuten aiemmassa blogitekstissäni Tekoäly opetuksessa ja tekijänoikeudet toin esille.
Osana AIDriver!-hanketta käsittelen tässä kirjoituksessa sitä, miten tekoälyjärjestelmien tietosuoja- ja tietoturvariskeihin tulisi varautua erityisesti opettajan näkökulmasta.
Tekoälykeskustelussa etenkin tietosuojaan liittyvät kysymykset herättävät huolta, kun henkilötietoja käsitellään ja tallennetaan tekoälyjärjestelmiin. Esimerkkeinä riskeistä opetusalalla ovat opiskelijoiden henkilötietojen vuotaminen, opetussisältöjen manipulointi ja tekoälyjärjestelmän avulla tehty arviointi. Tietojen syöttämisellä tekoälyjärjestelmään ilman tekijänoikeuden haltijan lupaa on mahdollista loukata olemassa olevia tekijänoikeuksia, kuten aiemmassa blogitekstissäni Tekoäly opetuksessa ja tekijänoikeudet toin esille.
Osana AIDriver!-hanketta käsittelen tässä kirjoituksessa sitä, miten tekoälyjärjestelmien tietosuoja- ja tietoturvariskeihin tulisi varautua erityisesti opettajan näkökulmasta.