EU:n päästöjärjestelmien vaikutukset Suomen maantiekuljetuksiin
Moallin, Abdulahi (2024)
Moallin, Abdulahi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081924214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081924214
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tutkii EU:n päästöjärjestelmien vaikutuksia Suomen sisäisiin ja kansainvälisiin maantiekuljetuksiin. EU on luonut valmiuspaketin Fit for 55, joka sisältää uuden päästöjärjestelmän ETS II ja käytössä olleen ETS-päästöjärjestelmän uudistuksen. Näiden päästöjärjestelmien tarkoitus on vähentää maantiekuljetuksesta aiheutuvia päästöjä merkittävästi. Työn tavoitteena on selvittää, kuinka nämä päästöjärjestelmät vaikuttavat kuljetusalan kustannuksiin ja toimintaan Suomessa sekä kartoittaa mahdollisia keinoja päästöjen vähentämiseksi. Tutkimus käyttää sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä, joka pitävät sisällään asiantuntijahaastattelut ja kustannusarviot.
Insinöörityön tulokset osoittavat, että päästöjärjestelmien käyttöönotto lisää maantiekuljetusten kustannuksia, mikä asettaa haasteita alan yrityksille. Työssä käsitellään myös vaihtoehtoisten käyttövoimien, kuten sähkö- ja biokaasukuorma-autojen, potentiaalia päästöjen vähentämisessä. Työ tarjoaa arvokkaita näkemyksiä ja suosituksia alan toimijoille, jotka pyrkivät sopeutumaan uusiin ympäristösäädöksiin ja samalla säilyttämään kilpailukykynsä.
Insinöörityön tulokset osoittavat, että päästöjärjestelmien käyttöönotto lisää maantiekuljetusten kustannuksia, mikä asettaa haasteita alan yrityksille. Työssä käsitellään myös vaihtoehtoisten käyttövoimien, kuten sähkö- ja biokaasukuorma-autojen, potentiaalia päästöjen vähentämisessä. Työ tarjoaa arvokkaita näkemyksiä ja suosituksia alan toimijoille, jotka pyrkivät sopeutumaan uusiin ympäristösäädöksiin ja samalla säilyttämään kilpailukykynsä.