Ravintola-alan yrityksen sisäinen työnantajakuva
Iivonen, Tuukka (2024)
Iivonen, Tuukka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082124250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082124250
Tiivistelmä
Työnantajakuvan on tarkoitus ilmaista kaikki oleellinen organisaatiosta työnantajana ja sen hyväksi tehty työ vaikuttaa koko organisaatiobrändiin (Huhta & Myllyntaus 2021).
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona kohdeyritykselle. Opinnäytetyössä tutkittiin kohdeyrityksen sisäistä työnantajakuvaa sekä sen työntekijäkokemusta ja työnantajamielikuvaa.
Työn tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa siitä, miten sen nykyinen työnantajakuva näyttäytyy yrityksen henkilöstön kautta. Tietoperustassa on eroteltu sisäinen ja ulkoinen työnantajakuva, avattu käsitteet työnantajabrändi, työnantajalupaus ja työntekijäkokemus. Näistä kaikista koostuu se yrityksen vetovoima, joilla hyviä työntekijöitä houkutellaan yrityksen palvelukseen, ja joilla heidät sitoutetaan yritykseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty määrällistä tutkimusta kyselylomakkeen muodossa. Kyselylomake oli jaoteltu kolmeen osioon siten, että ensimmäinen osio antoi vastaajille väittämiä yrityksen brändiin liittyen. Toinen osio keskittyi yrityksen työnantajamielikuvaan ja kolmas henkilöstön työntekijäkokemukseen. Kyselyn lopussa vastaajille annettiin avoimen kysymyksen muodossa mahdollisuus antaa kehitysehdotuksia työnantajan sisäiseen työnantajakuvaan liittyen.
Kyselytutkimuksen vastauksiin tutustuttiin ja niiden pohjalta tehtiin johtopäätökset siitä, miten kohdeyrityksen sisäinen työnantajamielikuva näyttäytyy yrityksen työntekijöiden silmissä. Tulokset kallistuivat positiivisen puolelle, mutta kehitettävääkin löytyi.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona kohdeyritykselle. Opinnäytetyössä tutkittiin kohdeyrityksen sisäistä työnantajakuvaa sekä sen työntekijäkokemusta ja työnantajamielikuvaa.
Työn tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa siitä, miten sen nykyinen työnantajakuva näyttäytyy yrityksen henkilöstön kautta. Tietoperustassa on eroteltu sisäinen ja ulkoinen työnantajakuva, avattu käsitteet työnantajabrändi, työnantajalupaus ja työntekijäkokemus. Näistä kaikista koostuu se yrityksen vetovoima, joilla hyviä työntekijöitä houkutellaan yrityksen palvelukseen, ja joilla heidät sitoutetaan yritykseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty määrällistä tutkimusta kyselylomakkeen muodossa. Kyselylomake oli jaoteltu kolmeen osioon siten, että ensimmäinen osio antoi vastaajille väittämiä yrityksen brändiin liittyen. Toinen osio keskittyi yrityksen työnantajamielikuvaan ja kolmas henkilöstön työntekijäkokemukseen. Kyselyn lopussa vastaajille annettiin avoimen kysymyksen muodossa mahdollisuus antaa kehitysehdotuksia työnantajan sisäiseen työnantajakuvaan liittyen.
Kyselytutkimuksen vastauksiin tutustuttiin ja niiden pohjalta tehtiin johtopäätökset siitä, miten kohdeyrityksen sisäinen työnantajamielikuva näyttäytyy yrityksen työntekijöiden silmissä. Tulokset kallistuivat positiivisen puolelle, mutta kehitettävääkin löytyi.