Lasten sosiaalisen osallistumisen tukeminen vanhempia ohjaamalla toimintaterapiassa
Heiska, Timea; Juntikka, Marja; Rahkonen, Emilia (2024)
Heiska, Timea
Juntikka, Marja
Rahkonen, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082324317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082324317
Tiivistelmä
Lasten sosiaalisen osallistumisen tukeminen on yksi lasten toimintaterapian keskeisistä tehtävistä. Lasten sosiaalisten taitojen kehitys alkaa jo imeväisiässä. Vanhempien varhainen vuorovaikutus vauvan kanssa on lapsen sosiaalisen vuorovaikutuksen peruspilareita. Vanhempien lempeä äänensävy, kosketukset sekä lapsen kanssa leikkiminen ovat tärkeitä lapsen sosiaalisen osallistumisen kehityksen näkökulmasta. Sosiaalinen osallistuminen tapahtuu eri ympäristöissä. Tästä syystä on tärkeä siirtää toimintaterapiassa harjoiteltuja taitoja niihin ympäristöihin, joissa lapset toimivat. Tämä taitojen siirtyminen tapahtuu mm. vanhempien ohjaamisen kautta.
Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa vanhempien ohjaamisen merkityksestä ja sen vaikutuksesta sosiaalisen osallistumisen edistämiseen. Vanhempien ohjaaminen ja vanhempien kanssa tehty yhteistyö on tärkeä osa toimintaterapiaa. Kirjallisuuskatsauksessa pyrittiin selkeästi kuvaamaan, miten toimintaterapiassa edistetään lapsen sosiaalista osallistumista ja emotionaalisten taitojen oppimista vanhempia ohjaamalla. Kirjallisuuskatsauksen tutkimuskysymykseksi muodostui: Miten toimintaterapeutti voi vanhempia ohjaamalla edistää lapsen sosiaalista osallistumista? Kirjallisuuskatsausta ohjaa Olsonin sosiaalisen osallistumisen viitekehys. Sisäänottokriteerit katsaukseen hyväksytyille tutkimusartikkeleille olivat ennalta määriteltyjä ja niiden perusteella kirjallisuuskatsaukseen valittiin neljä tutkimusta. Aineiston analyysi toteutettiin pelkistämisen ja klusteroinnin, eli ryhmittelyn avulla.
Tämän analyysin keskeisenä tuloksena oli vanhempien ohjaamisen sekä vanhempien välittämän toimintaterapian merkitys lapsen sosioemotionaalisten taitojen kehityksessä. Toimintaterapiassa voidaan edistää lapsen sosiaalista osallistumista ottamalla vanhemmat mukaan toimintaterapia-kertoihin, ohjaamalla heitä strategioiden käytössä, opettamalla heitä lukemaan ja vastaamaan sensitiivisesti lapsen antamiin merkkeihin ja luomaan positiivista vuorovaikutusta lapsen kanssa. Vanhempien osallistuminen toimintaterapiaan on keskeistä, sillä he mahdollistavat opittujen taitojen siirtymisen arjen eri ympäristöihin.
Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa vanhempien ohjaamisen merkityksestä ja sen vaikutuksesta sosiaalisen osallistumisen edistämiseen. Vanhempien ohjaaminen ja vanhempien kanssa tehty yhteistyö on tärkeä osa toimintaterapiaa. Kirjallisuuskatsauksessa pyrittiin selkeästi kuvaamaan, miten toimintaterapiassa edistetään lapsen sosiaalista osallistumista ja emotionaalisten taitojen oppimista vanhempia ohjaamalla. Kirjallisuuskatsauksen tutkimuskysymykseksi muodostui: Miten toimintaterapeutti voi vanhempia ohjaamalla edistää lapsen sosiaalista osallistumista? Kirjallisuuskatsausta ohjaa Olsonin sosiaalisen osallistumisen viitekehys. Sisäänottokriteerit katsaukseen hyväksytyille tutkimusartikkeleille olivat ennalta määriteltyjä ja niiden perusteella kirjallisuuskatsaukseen valittiin neljä tutkimusta. Aineiston analyysi toteutettiin pelkistämisen ja klusteroinnin, eli ryhmittelyn avulla.
Tämän analyysin keskeisenä tuloksena oli vanhempien ohjaamisen sekä vanhempien välittämän toimintaterapian merkitys lapsen sosioemotionaalisten taitojen kehityksessä. Toimintaterapiassa voidaan edistää lapsen sosiaalista osallistumista ottamalla vanhemmat mukaan toimintaterapia-kertoihin, ohjaamalla heitä strategioiden käytössä, opettamalla heitä lukemaan ja vastaamaan sensitiivisesti lapsen antamiin merkkeihin ja luomaan positiivista vuorovaikutusta lapsen kanssa. Vanhempien osallistuminen toimintaterapiaan on keskeistä, sillä he mahdollistavat opittujen taitojen siirtymisen arjen eri ympäristöihin.