Ensihoitajan mielenterveyshoitotyön osaamistarpeet ensihoidossa : scoping-katsaus
Käpynen, Mika (2024)
Käpynen, Mika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082624374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082624374
Tiivistelmä
Mielenterveyshäiriöt ovat lisääntyneet maailmanlaajuisesti. Ensihoitajat kohtaavat aiempaa enemmän mielenterveysongelmia työssään. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ensihoidossa työskentelevien ensihoitajien mielenterveyshoitotyön osaamistarpeita. Opinnäytetyön tavoitteena on opinnäytetyön tuottaman tiedon hyödyntäminen mielenterveyshoitotyön kehittämisessä ensihoidossa. Opinnäytetyön menetelmänä oli scoping kirjallisuuskatsaus. Tiedonhaku tehtiin CINAHL- ja MEDLINE- tietokantoihin. Haun kautta valittiin 20 englanninkielistä tutkimusta, joista kaksi löytyi manuaalisella haulla. Tutkimukset olivat vuosilta 2015–2023. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällön analyysilla.
Ensihoidossa työskentelevien ensihoitajien mielenterveyshoitotyön osaamistarpeiksi muodostettiin kolme pääluokkaa: tiedot, taidot ja asenteet. Tiedot pääluokka muodostettiin neljästä yläluokasta ja 13 alaluokasta. Yläluokat ovat tieto psyykkisistä sairauksista ja mielenterveysongelmista, tieto psykiatrisen potilaan hoitamisesta, tieto psykiatrisen potilaan arvioinnista ja tieto mielenterveyslainsäädännöstä. Taidot pääluokka muodostettiin kymmenestä yläluokasta ja 49 alaluokasta. Taidot pääluokan yläluokat ovat vuorovaikutustaidot, arviointitaidot, turvallisuustaidot, yhteistyötaidot, ohjaustaidot, tunteidenhallintataidot, ensihoidon interventiot, kirjaamis- ja raportointitaidot, päätöksentekotaidot sekä osaamisen kehittämisen- ja työkyvystä huolehtimisen taidot. Asenteet pääluokka muodostettiin kolmesta yläluokasta ja 14 alaluokasta. Asenteet pääluokan yläluokat ovat ennakkokäsitykset, mielenterveys- ja päihdeongelmiin sekä psyykkisiin sairauksiin suhtautuminen ja mielenterveys- ja päihdepotilaisiin suhtautuminen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan ensihoitajalla on useita laaja-alaisia mielenterveyshoitotyön osaamisen tarpeita. Hänellä tulee olla paljon teoria tietoa, osata useita taitoja ja tarkastella sekä käsitellä omia asenteitaan. Osaamisen tarpeita on tärkeä tuoda esille, jotta mielenterveyshoitotyötä ensihoidossa voidaan kehittää. Opinnäytetyöstä saadun tiedon hyödyntäminen edellyttää koulutuksen ja harjoittelun lisäämistä sekä ammatillisessa koulutuksessa että työpaikalla. Ensihoidon johtamisessa tulee huomioida mielenterveyshoitotyön koulutuksen järjestäminen. Jatkotutkimus kohteena voisi olla, millaista mielenterveyshoitotyön osaamista ensihoitajilla on Suomessa. Jatkotutkimusta tarvitaan selvittämään, miten osaamisen eri osa-alueita voidaan kehittää Suomessa. Osaamisen tarpeita, tietoja, taitoja ja asenteita voidaan tutkia erillisinä ja niiden mahdollisia vaikutuksia toisiinsa.
Ensihoidossa työskentelevien ensihoitajien mielenterveyshoitotyön osaamistarpeiksi muodostettiin kolme pääluokkaa: tiedot, taidot ja asenteet. Tiedot pääluokka muodostettiin neljästä yläluokasta ja 13 alaluokasta. Yläluokat ovat tieto psyykkisistä sairauksista ja mielenterveysongelmista, tieto psykiatrisen potilaan hoitamisesta, tieto psykiatrisen potilaan arvioinnista ja tieto mielenterveyslainsäädännöstä. Taidot pääluokka muodostettiin kymmenestä yläluokasta ja 49 alaluokasta. Taidot pääluokan yläluokat ovat vuorovaikutustaidot, arviointitaidot, turvallisuustaidot, yhteistyötaidot, ohjaustaidot, tunteidenhallintataidot, ensihoidon interventiot, kirjaamis- ja raportointitaidot, päätöksentekotaidot sekä osaamisen kehittämisen- ja työkyvystä huolehtimisen taidot. Asenteet pääluokka muodostettiin kolmesta yläluokasta ja 14 alaluokasta. Asenteet pääluokan yläluokat ovat ennakkokäsitykset, mielenterveys- ja päihdeongelmiin sekä psyykkisiin sairauksiin suhtautuminen ja mielenterveys- ja päihdepotilaisiin suhtautuminen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan ensihoitajalla on useita laaja-alaisia mielenterveyshoitotyön osaamisen tarpeita. Hänellä tulee olla paljon teoria tietoa, osata useita taitoja ja tarkastella sekä käsitellä omia asenteitaan. Osaamisen tarpeita on tärkeä tuoda esille, jotta mielenterveyshoitotyötä ensihoidossa voidaan kehittää. Opinnäytetyöstä saadun tiedon hyödyntäminen edellyttää koulutuksen ja harjoittelun lisäämistä sekä ammatillisessa koulutuksessa että työpaikalla. Ensihoidon johtamisessa tulee huomioida mielenterveyshoitotyön koulutuksen järjestäminen. Jatkotutkimus kohteena voisi olla, millaista mielenterveyshoitotyön osaamista ensihoitajilla on Suomessa. Jatkotutkimusta tarvitaan selvittämään, miten osaamisen eri osa-alueita voidaan kehittää Suomessa. Osaamisen tarpeita, tietoja, taitoja ja asenteita voidaan tutkia erillisinä ja niiden mahdollisia vaikutuksia toisiinsa.