Yllätyksiä ja vastuullisuutta — Kumppaneiden näkyvyys tapahtuman aikana ja sen jälkeen : case: Emma Gaala
Tuliainen, Iida (2024)
Tuliainen, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082724431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082724431
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus Emma Gaalan vuoden 2024 yhteistyökumppaneiden näkyvyydestä tapahtuman aikana. Työn tarkoituksena oli selvittää tapahtumassa tällä hetkellä käytössä olevat kumppaninäkyvyyden muodot, verrata niitä muihin Helsingissä järjestettäviin gaalatapahtumiin sekä tutkia, saavatko Emma Gaalan kumppanit lisänäkyvyyttä kävijöiden sosiaalisen median kanavissa tapahtuman aikana ja sen jälkeen. Työn tilaajana toimi Emma Gaalan järjestäjätaho Musiikkituottajat – IFPI Finland ry.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui tapahtumasponsoroinnin sekä sosiaalisen median UGC-sisällöntuotannon (User Generated Content, käyttäjien tuottama sisältö) ympärille. Kehittämistyön päätutkimuskysymyksenä oli ”Millaista Emma Gaalan kumppaneiden näkyvyys on tapahtuma-aikana ja sen jälkeen?”. Työn aineistonkeruumenetelmiä olivat Emma Gaalassa ja kahdessa muussa gaalatapahtumassa tapahtunut havainnointi ja niiden pohjalta muodostettu benchmarking, tapahtumakävijöiden sosiaalisen median julkaisuiden sisältöön pureutuva dokumenttianalyysi sekä kahden Emma Gaalan kumppanin ja kahden muun gaalan kumppanituottajan haastattelut.
Opinnäytetyön aineistosta kävi ilmi, että kumppanit saavat eniten näkyvyyttä heidän logoillaan koristelluista kuvausseinistä. Kumppanit toivovat kuvausseinällä mukana olon lisäksi myös luovempia toteutuksia tapahtuma-aikaisen näkyvyyden suhteen. Kävijöiden tekemissä sosiaalisen median julkaisuissa korostuivat myös tyypilliset UGC-sisällöntuotantoon kannustavat keinot, kuten kilpailuun osallistuminen ja visuaalinen näyttävyys, mutta myös lavalla tapahtuva ohjelma ja yleinen gaalatunnelma. Tulosten pohjalta muodostamani kehitysehdotukset painottavat sponsorien välisen yhteistyön hyödyntämistä, kokonaisvaltaista visuaalisuutta, ympäristövastuullisuutta sekä kävijöitä aktivoivien toteutusten hyödyntämistä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui tapahtumasponsoroinnin sekä sosiaalisen median UGC-sisällöntuotannon (User Generated Content, käyttäjien tuottama sisältö) ympärille. Kehittämistyön päätutkimuskysymyksenä oli ”Millaista Emma Gaalan kumppaneiden näkyvyys on tapahtuma-aikana ja sen jälkeen?”. Työn aineistonkeruumenetelmiä olivat Emma Gaalassa ja kahdessa muussa gaalatapahtumassa tapahtunut havainnointi ja niiden pohjalta muodostettu benchmarking, tapahtumakävijöiden sosiaalisen median julkaisuiden sisältöön pureutuva dokumenttianalyysi sekä kahden Emma Gaalan kumppanin ja kahden muun gaalan kumppanituottajan haastattelut.
Opinnäytetyön aineistosta kävi ilmi, että kumppanit saavat eniten näkyvyyttä heidän logoillaan koristelluista kuvausseinistä. Kumppanit toivovat kuvausseinällä mukana olon lisäksi myös luovempia toteutuksia tapahtuma-aikaisen näkyvyyden suhteen. Kävijöiden tekemissä sosiaalisen median julkaisuissa korostuivat myös tyypilliset UGC-sisällöntuotantoon kannustavat keinot, kuten kilpailuun osallistuminen ja visuaalinen näyttävyys, mutta myös lavalla tapahtuva ohjelma ja yleinen gaalatunnelma. Tulosten pohjalta muodostamani kehitysehdotukset painottavat sponsorien välisen yhteistyön hyödyntämistä, kokonaisvaltaista visuaalisuutta, ympäristövastuullisuutta sekä kävijöitä aktivoivien toteutusten hyödyntämistä.