Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Suun omahoitoa edistävä peli Kuopion kaupungin päiväkotien 3-5-vuotiaille lapsille

Mäkinen, Arla; Romppanen, Mira; Miettinen, Sini (2015)

 
Avaa tiedosto
Miettinen_Sini_Makinen_Arla ja Romppanen_Mira.pdf (1.130Mt)
Lataukset: 


Mäkinen, Arla
Romppanen, Mira
Miettinen, Sini
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501221518
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli 3-5-vuotiaiden lasten suun terveys ja sen edistäminen. Lasten ja nuorten suun omahoitotottumukset, kuten hampaiden harjaus ovat huonontuneet vuosi vuodelta. Vanhemmat ovat vastuussa lasten suun terveydestä ja omahoidon sekä muiden terveellisten elämäntapojen opettamisesta. Aihe oli ajankohtainen, sillä esimerkiksi 2-vuotiaille lapsille tehdyssä tutkimuksessa todettiin, että lähes kaikissa perheissä alle 2-vuotiaat lapset saivat makeisia ja vain 45 % lapsista harjaus toteutui Käypä hoito -suosituksien mukaisesti.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia lapsen suun omahoitovalmiuksia vahvistava peli Kuopion kaupungin päiväkodeille. Tavoitteena oli, että lapsi oppii pelin avulla suun omahoitoon kuuluvia asioita. Peli opetti säännöllistä hampaiden harjausta sekä fluorin ja ksylitolin käyttöä. Pelin avulla kiinnitettiin myös huomiota terveellisiin ravintotottumuksiin, kuten liiallisen sokerin käytön vähentämiseen. Peli koostui tarinasta, jossa tuli esille omahoitoon liittyviä tärkeimpiä asioita, kuten sokerit, ksylitoli, fluorihammastahna ja hampaiden puhdistaminen. Lisäksi peli sisälsi ohjeet sekä pelipohjan.

Peliä testattiin kahdessa kuopiolaisessa päiväkodissa. Peli sai positiivista palautetta ulkoasusta ja sopivuudesta 3-5-vuotiaille lapsille. Lapset pitivät pelistä, mutta ryhmien täytyi olla samantasoisia, jotta pelin idea, oppiminen, palkit-semisen kautta toteutuisi. Myöhemmin peliä voidaan mahdollisuuksien mukaan myös jatkojalostaa sähköisenä tuotoksena. Sähköinen muoto mahdollistaa pelipohjan materiaalin valitsemisen mieleiseksi. Jatkohaasteeksi tuotoksessa voivat muodostua levitys sekä tietoisuus pelistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste