Katsojien hankinta teatterifestivaalitapahtumaan : case Spotti-lastenteatterifestivaali
Lohilahti, Annika (2024)
Lohilahti, Annika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082924538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082924538
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tavoitteena oli tavoittaa lisää paikallista yleisöä lasten ja nuorten teatterifestivaali Spottiin. Tarkoituksena oli toteuttaa alakouluille markkinointikierros, jonka tavoitteena oli kasvattaa paikallisen yleisön osuutta tapahtuman lipunmyynnissä. Työn toimeksiantaja on Suomen Harrastajateatteriliitto
Työn teoreettinen viitekehys muodostui tapahtumamarkkinoinnin, yleisötyön, saavutettavuuden, pelillistämisen, lastenteatterifestivaalien ja brändien ympärille. Taustatietojen kartoittamiseksi käytin aineistonhankintamenetelminä kyselyä, haastattelua ja dokumenttianalyysiä. Kyselyllä selvitin paikallisten alakouluikäisten teatterikiinnostusta ja -kävijyyttä. Haastattelulla kartoitin Spotti-tapahtuman markkinoinnin ja konseptin nykytilannetta. Dokumenttianalyysissä tarkastelin kahden eri vuoden katsojatilastoja ja ohjelmistoja sekä arvioin markkinointikierroksen vaikutusta katsojalukuihin. Kysely toteutettiin paikan päällä riihimäkeläisellä alakoululla, ja vastauksia kyselyyn saatiin 111.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi selvitys Spotti-festivaalin kohderyhmästä ja kohderyhmän eri osille suunnatusta markkinoinnista sekä kehitysehdotuksia kohderyhmän, markkinoinnin ja tapahtumakonseptin kehittämiseen.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui tapahtumamarkkinoinnin, yleisötyön, saavutettavuuden, pelillistämisen, lastenteatterifestivaalien ja brändien ympärille. Taustatietojen kartoittamiseksi käytin aineistonhankintamenetelminä kyselyä, haastattelua ja dokumenttianalyysiä. Kyselyllä selvitin paikallisten alakouluikäisten teatterikiinnostusta ja -kävijyyttä. Haastattelulla kartoitin Spotti-tapahtuman markkinoinnin ja konseptin nykytilannetta. Dokumenttianalyysissä tarkastelin kahden eri vuoden katsojatilastoja ja ohjelmistoja sekä arvioin markkinointikierroksen vaikutusta katsojalukuihin. Kysely toteutettiin paikan päällä riihimäkeläisellä alakoululla, ja vastauksia kyselyyn saatiin 111.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi selvitys Spotti-festivaalin kohderyhmästä ja kohderyhmän eri osille suunnatusta markkinoinnista sekä kehitysehdotuksia kohderyhmän, markkinoinnin ja tapahtumakonseptin kehittämiseen.