Improving the Implementation of Lessons Learned in Project Delivery
Ketola, Noora (2024)
Ketola, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083024558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083024558
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka Wärtsilän Energy Services Upgrades -organisaatio hyödyntää Lessons Learned -prosesseja, eli aiemmista projekteista dokumentoituja kokemuksia, nykyisessä projektitoiminnassaan. Lisäksi kartoitettiin keinoja, joilla näitä kirjattuja oppeja voitaisiin tehokkaammin hyödyntää uusien projektien toteutuksen aikana. Teoreettisen viitekehyksen avulla luotiin perusta Lessons Learned -prosessiin liittyvien parhaiden käytäntöjen ymmärtämiselle.
Nykyisiä käytäntöjä arvioitiin tutustumalla organisaation kirjalliseen myyntiprosessiin ja osallistumalla työryhmäkeskusteluihin. Tutkimus osoitti, että vaikka Lessons Learned -prosessin arvo tunnistettiin, sen rooli organisaation nykyisessä projektitoiminnassa ei ollut keskeinen, eivätkä siihen liittyvät käytännöt olleet yhtenäisiä. Lisäksi korostui tarve päivittää myyntiprosessia, jotta Lessons Learned saadaan paremmin integroitua osaksi projektin alkuvaiheen toimintaan.
Tutkimuksessa korostui myös, kuinka tärkeässä roolissa organisaatiokulttuuri ja yksilöiden asenteet ovat Lessons Learned -käytäntöjen integroimisessa osaksi projektien toteutusta. Tehottomiksi, vaikeiksi tai merkityksettömiksi koetut käytännöt jäävät usein huomiotta. Siksi jatkuvan parantamisen kulttuurin edistäminen organisaatiossa on olennaista, jotta Lessons Learned -käytännöt saadaan kiinnitettyä mahdollisimman tehokkaasti osaksi projektin toteutusta.
Nykyisiä käytäntöjä arvioitiin tutustumalla organisaation kirjalliseen myyntiprosessiin ja osallistumalla työryhmäkeskusteluihin. Tutkimus osoitti, että vaikka Lessons Learned -prosessin arvo tunnistettiin, sen rooli organisaation nykyisessä projektitoiminnassa ei ollut keskeinen, eivätkä siihen liittyvät käytännöt olleet yhtenäisiä. Lisäksi korostui tarve päivittää myyntiprosessia, jotta Lessons Learned saadaan paremmin integroitua osaksi projektin alkuvaiheen toimintaan.
Tutkimuksessa korostui myös, kuinka tärkeässä roolissa organisaatiokulttuuri ja yksilöiden asenteet ovat Lessons Learned -käytäntöjen integroimisessa osaksi projektien toteutusta. Tehottomiksi, vaikeiksi tai merkityksettömiksi koetut käytännöt jäävät usein huomiotta. Siksi jatkuvan parantamisen kulttuurin edistäminen organisaatiossa on olennaista, jotta Lessons Learned -käytännöt saadaan kiinnitettyä mahdollisimman tehokkaasti osaksi projektin toteutusta.