Yksintoimivan pelinkehittäjän haasteita
Soini, Noora (2024)
Soini, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083024560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083024560
Tiivistelmä
Minkälaisia taitoja pelin tekeminen yksin vaatii? Tähän kysymykseen on todella vaikeaa löytää vastausta, sillä sitä ei ole tutkittu paljoa. Suurin osa internetin syövereistä löytyvistä teksteistä on pelinkehittäjien omia kertomuksia siitä, miten he kehittivät pelinsä yksin. Virallista tutkivaa kirjallisuutta ei ole olemassa, tai sitä ei löydy.
Koska tutkivaa kirjallisuutta ei ole, osana tätä opinnäytetyötä syntyi myös peli, jossa kaiken teki vain yksi ihminen. Haasteita oli monta, aina käytettävien ohjelmistojen valitsemisesta kokonaan uusien taitojen opettelemiseen. Opinnäytetyössä myös tutkittiin erilaisia pelinkehitykseen käytettäviä ohjelmia, ja vertaillaan niiden suosiota ja saatavuutta.
Opinnäytetyön tulos oli todeta, että pelinkehitys tiimiä tärkeämpää on osata etsiä vastauksia ongelmiin. Kaikilla ohjelmilla on hyvät ja huonot puolensa, eikä niistä yksikään noussut esiin objektiivisesti parhaana. Sen lisäksi ohjelmointi vaatii paljon vastauksien etsimistä foorumeilta ja esimerkkivideoilta. Grafiikkaa pitää joko osata tehdä tai pitää mennä verkkosivuille etsimään, mistä sitä löytyy ilmaiseksi tai halvalla. Ja jos pelin tekemisen budjetti on nolla, kaikki vaikeutuu entisestään.
Opinnäytetyössä tehdään suurimpana johtopäätöksenä se, että pelin kehittäminen yksin on täysin mahdollista, kunhan kehittäjä on varautunut käyttämään siihen aikaa ja vaivaa. Mikäli ne puuttuvat, tai ei osaa hakea ja soveltaa tarvitsemaansa tietoa, ei peli tule menemään pitkälle. Ja vaikka niitä olisikin, ongelmia tulee silti vastaan ja niistä pitää päästä yli ilman apua.
Koska tutkivaa kirjallisuutta ei ole, osana tätä opinnäytetyötä syntyi myös peli, jossa kaiken teki vain yksi ihminen. Haasteita oli monta, aina käytettävien ohjelmistojen valitsemisesta kokonaan uusien taitojen opettelemiseen. Opinnäytetyössä myös tutkittiin erilaisia pelinkehitykseen käytettäviä ohjelmia, ja vertaillaan niiden suosiota ja saatavuutta.
Opinnäytetyön tulos oli todeta, että pelinkehitys tiimiä tärkeämpää on osata etsiä vastauksia ongelmiin. Kaikilla ohjelmilla on hyvät ja huonot puolensa, eikä niistä yksikään noussut esiin objektiivisesti parhaana. Sen lisäksi ohjelmointi vaatii paljon vastauksien etsimistä foorumeilta ja esimerkkivideoilta. Grafiikkaa pitää joko osata tehdä tai pitää mennä verkkosivuille etsimään, mistä sitä löytyy ilmaiseksi tai halvalla. Ja jos pelin tekemisen budjetti on nolla, kaikki vaikeutuu entisestään.
Opinnäytetyössä tehdään suurimpana johtopäätöksenä se, että pelin kehittäminen yksin on täysin mahdollista, kunhan kehittäjä on varautunut käyttämään siihen aikaa ja vaivaa. Mikäli ne puuttuvat, tai ei osaa hakea ja soveltaa tarvitsemaansa tietoa, ei peli tule menemään pitkälle. Ja vaikka niitä olisikin, ongelmia tulee silti vastaan ja niistä pitää päästä yli ilman apua.