Ulkoinen työnantajakuva - Yritys X
Rautio, Reetta (2024)
Rautio, Reetta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083024569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083024569
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tarkoitus kartoittaa toimeksiantajan, Yritys X:n ulkoisen työnantajakuvan tilaa. Lisäksi haluttiin selvittää, että miten mahdollisille tuleville työnhakijoille tulisi yrityksestä viestiä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa ajankohtaista tietoa toimeksiantajan ulkoisen työnantajakuvan tilasta, jota toimeksiantaja voi hyödyntää viestiessään mahdollisille tuleville työnhakijoille.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Tutkimuksessa on myös viitteitä laadulliseen, eli kvalitatiiviseen tutkimukseen kyselyn avoimien kysymysten myötä. Tutkimus toteutettiin Haaga-Helian opiskelijoille, joiden ajatellaan olevan yrityksen X mahdollisia tulevia työnhakijoita. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksena 2024 kevään aikana.
Tulokset osoittivat, että palkka on tärkein tekijä työpaikkaa valittaessa, ja Yritys X:n tulisi viestiä selkeästi tarjoamastaan kilpailukykyisestä palkasta ja eduista. Etätyömahdollisuudet ja työn joustavuus olivat myös tärkeitä opiskelijoille. Yrityksen näkyvyyden lisääminen sosiaalisessa mediassa ja työnhakualustoilla, kuten LinkedIn, Instagram, Duunitori ja Facebook, on suositeltavaa. Brändin kehittäminen positiivisten mielikuvien ja urakehitysmahdollisuuksien esittelyn kautta on myös olennaista opiskelijoiden houkuttelemiseksi. Lisäksi toimialan tunnettuuden parantaminen yhteistyössä oppilaitosten kanssa voi lisätä kiinnostusta Yritys X:ää kohtaan.
Tutkimuksen tuloksista saatiin kattavat vastaukset tutkimusongelmiin, ja teoria tukee tuloksia. Näiden suositusten avulla Yritys X voi vahvistaa asemaansa houkuttelevana työnantajana nuorten ammattilaisten keskuudessa ja varmistaa, että he näkevät yrityksen potentiaalisena ja kiinnostavana työpaikkana.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Tutkimuksessa on myös viitteitä laadulliseen, eli kvalitatiiviseen tutkimukseen kyselyn avoimien kysymysten myötä. Tutkimus toteutettiin Haaga-Helian opiskelijoille, joiden ajatellaan olevan yrityksen X mahdollisia tulevia työnhakijoita. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksena 2024 kevään aikana.
Tulokset osoittivat, että palkka on tärkein tekijä työpaikkaa valittaessa, ja Yritys X:n tulisi viestiä selkeästi tarjoamastaan kilpailukykyisestä palkasta ja eduista. Etätyömahdollisuudet ja työn joustavuus olivat myös tärkeitä opiskelijoille. Yrityksen näkyvyyden lisääminen sosiaalisessa mediassa ja työnhakualustoilla, kuten LinkedIn, Instagram, Duunitori ja Facebook, on suositeltavaa. Brändin kehittäminen positiivisten mielikuvien ja urakehitysmahdollisuuksien esittelyn kautta on myös olennaista opiskelijoiden houkuttelemiseksi. Lisäksi toimialan tunnettuuden parantaminen yhteistyössä oppilaitosten kanssa voi lisätä kiinnostusta Yritys X:ää kohtaan.
Tutkimuksen tuloksista saatiin kattavat vastaukset tutkimusongelmiin, ja teoria tukee tuloksia. Näiden suositusten avulla Yritys X voi vahvistaa asemaansa houkuttelevana työnantajana nuorten ammattilaisten keskuudessa ja varmistaa, että he näkevät yrityksen potentiaalisena ja kiinnostavana työpaikkana.