Vertaistuki sairastumiskriisissä: potilasesite järjestötoimijoista
Peussa, Jenni; Salama, Janette (2024)
Peussa, Jenni
Salama, Janette
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083124592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083124592
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jenni Peussa
Janette Salama
VERTAISTUKI SAIRASTUMISKRIISISSÄ - Potilasesite järjestötoimijoista
Sivut 24, 1 liite
Syksy 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Terveydenhoitaja (AMK), Sairaanhoitaja (AMK)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä HUS Psykiatrian konsultaatiopoliklinikan käyttöön potilaalle jaettava esite järjestöistä, joista potilaan on mahdollista hakea vertaistukea tai lukea tietoa omasta sairaudestaan. Tavoitteemme on, että luomaamme esitettä voidaan jakaa potilaille vastaanotolla tai lähettää sähköisesti. Esitteessä esitellään järjestöt selkeästi.
Suunnitteluvaiheessa sovimme yhteistyöstä poliklinikan kanssa, sekä olimme yhteydessä järjestötoimijoihin sopiaksemme logojen käyttöoikeuksista. Esitteen luomiseen päätimme käyttää Canva-suunnitteluohjelmaa. Esitteessä pyrittiin huomioimaan potilasryhmien moninaisuus. Tästä syystä yhteydenottokanaviksi lisättiin perinteisiä vaihtoehtoja kuten puhelinnumero, mutta esitteestä löytyy lisäksi sosiaalisen median väyliä palvelemaan etenkin nuorempaa potilasväestöä. Yhteistyötaho toivoi esitteestä sähköistä versiota. Esitteen päivittäminen jää yhteistyötahon tehtäväksi.
Järjestötoiminnan ollessa muuttuva toimiala, on esitteen päivittäminen tärkeää. Sähköiseen esitteeseen muutosten teko on helposti toteutettavissa. Jatkokehitysideoina pohdimme potilaille sekä henkilökunnalle mahdollisen kyselytutkimuksen tekoa, jossa voitaisiin selvittää ryhmien mahdollisesti kokemia hyötyjä esitteestä. Mikäli hyötyjä havaittaisiin, voitaisiin tulosten perusteella kehittää uusi esite laajemmassa mittakaavassa hyödyntäen yhteiskehittämisen menetelmiä. Laajempi esite voisi sisältää useampia potilasryhmiä ja järjestötoimijoita, palvellen näin mahdollisesti valtakunnallisesti. Lisäksi esite olisi hyvä olla saatavilla ainakin ruotsin ja englannin kielellä, palvellen paremmin Suomen kaksikielistä väestöä ja muita kieliryhmiä.
Asiasanat: järjestötoiminta, kriisinvaiheet, potilasohjaus, sairastumiskriisi, vertaistuki, yleissairaalapsykiatria
Jenni Peussa
Janette Salama
VERTAISTUKI SAIRASTUMISKRIISISSÄ - Potilasesite järjestötoimijoista
Sivut 24, 1 liite
Syksy 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Terveydenhoitaja (AMK), Sairaanhoitaja (AMK)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä HUS Psykiatrian konsultaatiopoliklinikan käyttöön potilaalle jaettava esite järjestöistä, joista potilaan on mahdollista hakea vertaistukea tai lukea tietoa omasta sairaudestaan. Tavoitteemme on, että luomaamme esitettä voidaan jakaa potilaille vastaanotolla tai lähettää sähköisesti. Esitteessä esitellään järjestöt selkeästi.
Suunnitteluvaiheessa sovimme yhteistyöstä poliklinikan kanssa, sekä olimme yhteydessä järjestötoimijoihin sopiaksemme logojen käyttöoikeuksista. Esitteen luomiseen päätimme käyttää Canva-suunnitteluohjelmaa. Esitteessä pyrittiin huomioimaan potilasryhmien moninaisuus. Tästä syystä yhteydenottokanaviksi lisättiin perinteisiä vaihtoehtoja kuten puhelinnumero, mutta esitteestä löytyy lisäksi sosiaalisen median väyliä palvelemaan etenkin nuorempaa potilasväestöä. Yhteistyötaho toivoi esitteestä sähköistä versiota. Esitteen päivittäminen jää yhteistyötahon tehtäväksi.
Järjestötoiminnan ollessa muuttuva toimiala, on esitteen päivittäminen tärkeää. Sähköiseen esitteeseen muutosten teko on helposti toteutettavissa. Jatkokehitysideoina pohdimme potilaille sekä henkilökunnalle mahdollisen kyselytutkimuksen tekoa, jossa voitaisiin selvittää ryhmien mahdollisesti kokemia hyötyjä esitteestä. Mikäli hyötyjä havaittaisiin, voitaisiin tulosten perusteella kehittää uusi esite laajemmassa mittakaavassa hyödyntäen yhteiskehittämisen menetelmiä. Laajempi esite voisi sisältää useampia potilasryhmiä ja järjestötoimijoita, palvellen näin mahdollisesti valtakunnallisesti. Lisäksi esite olisi hyvä olla saatavilla ainakin ruotsin ja englannin kielellä, palvellen paremmin Suomen kaksikielistä väestöä ja muita kieliryhmiä.
Asiasanat: järjestötoiminta, kriisinvaiheet, potilasohjaus, sairastumiskriisi, vertaistuki, yleissairaalapsykiatria