Vastuullisuuden markkinointi kosmetiikkatuotteissa
Vieri, Julia (2024)
Vieri, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090124626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090124626
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tarkoituksena on tutkia 18–30-vuotiaiden nuorten aikuisten suhtautumista kosmetiikkaan ja sen vastuullisuuteen. Tavoitteena on selvittää, millainen vastuullisuus kuluttajia kiinnostaa, millaiseen vastuullisuuteen he toivoisivat yritysten panostavan ja miten ja mistä he hankkivat tietonsa tuotteiden ja yritysten vastuullisuudesta.
Opinnäytteen teoria koostuu kolmesta pääluvusta, jotka ovat vastuullisuus, kuluttajan ostokäyttäytyminen ja vastuullisuuden markkinointi. Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tiedonkeruu on toteutettu kyselyllä, joka jaettiin vastaajille, jossa he pääsivät monivalintakysymysten lisäksi vastaamaan avoimeen kysymykseen.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, minkä ikäiset ja mihin työstatukseen kuuluvat kuluttajat ovat eniten kiinnostuneet kosmetiikan vastuullisuudesta ja valmiita panostamaan taloudellisesti arvojensa mukaisiin tuotteisiin. Tutkimuksessa saatiin myös ristiriitaisia tuloksia siitä, mihin kuluttajat panostavat kosmetiikkaa hankkiessa ja mihin he haluisivat yritysten panostavan kosmetiikkatuotteissa.
Opinnäytteen teoria koostuu kolmesta pääluvusta, jotka ovat vastuullisuus, kuluttajan ostokäyttäytyminen ja vastuullisuuden markkinointi. Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tiedonkeruu on toteutettu kyselyllä, joka jaettiin vastaajille, jossa he pääsivät monivalintakysymysten lisäksi vastaamaan avoimeen kysymykseen.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, minkä ikäiset ja mihin työstatukseen kuuluvat kuluttajat ovat eniten kiinnostuneet kosmetiikan vastuullisuudesta ja valmiita panostamaan taloudellisesti arvojensa mukaisiin tuotteisiin. Tutkimuksessa saatiin myös ristiriitaisia tuloksia siitä, mihin kuluttajat panostavat kosmetiikkaa hankkiessa ja mihin he haluisivat yritysten panostavan kosmetiikkatuotteissa.