Lasten ja nuorten tunnetaitojen tukeminen tunnetaito-ohjauksen avulla kouluissa
Lyytinen, Julia (2024)
Lyytinen, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090324725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090324725
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin tunnetaito-ohjaajakoulutuksen soveltuvuutta lasten ja nuorten tunnetaitojen tukemiseen kouluissa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa tunnetaito-ohjauksen vaikutuksista peruskouluikäisten lasten ja nuorten tunnetaitojen kehittymiseen. Samalla tunnetaito-ohjauksen tarpeellisuudesta haluttiin saada tietoa, jota voidaan hyödyntää tunnetaitojen kehittämisessä peruskouluissa. Opinnäyteyön aihetta lähestyttiin varhaisen tuen näkökulmasta. Työn toimeksiantajana oli Tunne ja Taida Oy.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2024 sellaisilta ohjaajilta sekä lapsilta ja nuorilta, jotka olivat osallistuneet peruskouluissa järjestettäviin tunnetaito-ohjauksiin joko vuonna 2023 tai 2024 jossain päin Suomea. Tiedonkeruumenetelminä olivat sähköiset kyselyt tunnetaito-ohjaajille sekä lapsille ja nuorille. Kyselyissä vastaajia pyydettiin arvioimaan koulussa toteutetun tunnetaito-ohjauksen vaikutuksia lasten ja nuorten tunnetaitoihin. Lopullinen tutkimusaineisto koostui tunnetaito-ohjaajien näkemyksistä, koska lasten ja nuorten kyselyihin ei tullut vastauksia.
Tulokset osoittavat tunnetaito-ohjaajien näkemysten mukaan lasten ja nuorten tunne- ja vuorovaikutustaitojen parantuneen tunnetaitojen harjoittelun myötä. Lapset ja nuoret olivat oppineet omien ja toisten tunteiden kohtaamista ja käsittelemistä sekä ryhmässä toimimista. Tulokset antavat viitteitä siitä, että lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajakoulutuksen mukaisella tunnetaito-ohjauksella on mahdollista tukea lasten ja nuorten tunnetaitoja varhaisessa vaiheessa kouluympäristössä. Tunnetaito-ohjauksella voidaan vaikuttaa myönteisesti lasten ja nuorten tunnetaitojen kehittymiseen ja vuorovaikutustaitoihin varhaisessa vaiheessa. Tunnetaito-ohjaajien näkemysten perusteella voidaan todeta, että lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaukseen priorisoiminen on hyödyllistä.
Jatkotutkimuksena olisi tärkeää saada tietoa lasten ja nuorten näkemyksistä tunnetaitojen harjoittelusta. Tutkimuksessa voisi selvittää lasten ja nuorten toiveita ja tarpeita koulussa toteutettavaan tunnetaito-ohjaukseen liittyen. Saadun tutkimustiedon pohjalta lasten ja nuorten tunnetaito-ohjausta olisi mahdollista kehittää tarvelähtöisesti niin, että sen avulla voitaisiin tukea lasten ja nuorten hyvinvointia varhaisessa vaiheessa kouluympäristössä.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2024 sellaisilta ohjaajilta sekä lapsilta ja nuorilta, jotka olivat osallistuneet peruskouluissa järjestettäviin tunnetaito-ohjauksiin joko vuonna 2023 tai 2024 jossain päin Suomea. Tiedonkeruumenetelminä olivat sähköiset kyselyt tunnetaito-ohjaajille sekä lapsille ja nuorille. Kyselyissä vastaajia pyydettiin arvioimaan koulussa toteutetun tunnetaito-ohjauksen vaikutuksia lasten ja nuorten tunnetaitoihin. Lopullinen tutkimusaineisto koostui tunnetaito-ohjaajien näkemyksistä, koska lasten ja nuorten kyselyihin ei tullut vastauksia.
Tulokset osoittavat tunnetaito-ohjaajien näkemysten mukaan lasten ja nuorten tunne- ja vuorovaikutustaitojen parantuneen tunnetaitojen harjoittelun myötä. Lapset ja nuoret olivat oppineet omien ja toisten tunteiden kohtaamista ja käsittelemistä sekä ryhmässä toimimista. Tulokset antavat viitteitä siitä, että lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajakoulutuksen mukaisella tunnetaito-ohjauksella on mahdollista tukea lasten ja nuorten tunnetaitoja varhaisessa vaiheessa kouluympäristössä. Tunnetaito-ohjauksella voidaan vaikuttaa myönteisesti lasten ja nuorten tunnetaitojen kehittymiseen ja vuorovaikutustaitoihin varhaisessa vaiheessa. Tunnetaito-ohjaajien näkemysten perusteella voidaan todeta, että lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaukseen priorisoiminen on hyödyllistä.
Jatkotutkimuksena olisi tärkeää saada tietoa lasten ja nuorten näkemyksistä tunnetaitojen harjoittelusta. Tutkimuksessa voisi selvittää lasten ja nuorten toiveita ja tarpeita koulussa toteutettavaan tunnetaito-ohjaukseen liittyen. Saadun tutkimustiedon pohjalta lasten ja nuorten tunnetaito-ohjausta olisi mahdollista kehittää tarvelähtöisesti niin, että sen avulla voitaisiin tukea lasten ja nuorten hyvinvointia varhaisessa vaiheessa kouluympäristössä.