Varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuva -Ajatuksia varhaiskasvatuksen sosionomiksi valmistuvilta
Hietaniemi, Nina (2024)
Hietaniemi, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090324722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090324722
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuva, sen merkitys ja asema varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö kertoo alaa opiskelevien näkemyksiä ja kokemuksia varhaiskasvatuksen sosionomin työstä. Tavoitteeni oli selkeyttää varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa sekä tarkastella varhaiskasvatuksen sosionomiksi opiskelevien ja työntekijöiden kokemuksia omasta työnkuvastaan, asiantuntijuudesta sekä moniammatillisen tiimin työnkuvien rakentumisesta.
Vuonna 2030 voimaan tulevan varhaiskasvatuksen lakiesityksen (540/2018) myötä varhaiskasvatusryhmässä tulee vähintään kahdella työntekijällä olla korkeakoulututkinto. Uusi laki tarkoittaa, että varhaiskasvatukseen tarvitaan runsaasti lisää varhaiskasvatuksen sosionomeja. Varhaiskasvatuslaki ei kuitenkaan määrittele tai erittele varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa, vaan jättää sen kuntien tehtäväksi, jotka tekevät tehtäväkuvauksen lain edellyttämällä tavalla. Teoriapohja muodostuu varhaiskasvatuslaista, varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, varhaiskasvatuksen sosionomin opiskelijoiden kompetensseista, varhaiskasvatuksen työntekijöiden työnkuvista ja työskentelystä moniammatillisessa tiimissä.
Opinnäytetyön aineiston keräsin ryhmähaastattelemalla varhaiskasvatuksen sosionomiksi opiskelevia. Ryhmähaastattelu toteutettiin kolmella 2–5 henkilön haastattelulla Teams-yhteydellä. Haastatteluista saadun aineiston tallensin, litteroin ja analysoin opinnäytetyön ohjeiden mukaisesti.
Opinnäytetyöni keskeisenä tuloksena on, että osassa Suomen kunnissa ei ole vielä tehty varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa. Kuntien tulisi pikaisesti saada työnkuva tehtyä ja siten saada varhaiskasvatuksen sosionomit työhön. Valmistuvista varhaiskasvatuksen sosionomeista kuitenkin vain osa jää työhön moniammatilliseen tiimiin ja suuri osa jatkaa opintoja suuntautuen joko opettajaksi tai muuhun sosiaalityöhön. Opinnäytetyötäni voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa moniammatillisen tiimin osaamisalueiden tarkastelussa, opintojen suunnittelussa sekä varhaiskasvatuksen sosionomin ammatti-identiteetin lisäämisessä, tunnistamisessa sekä kasvamisessa.
Vuonna 2030 voimaan tulevan varhaiskasvatuksen lakiesityksen (540/2018) myötä varhaiskasvatusryhmässä tulee vähintään kahdella työntekijällä olla korkeakoulututkinto. Uusi laki tarkoittaa, että varhaiskasvatukseen tarvitaan runsaasti lisää varhaiskasvatuksen sosionomeja. Varhaiskasvatuslaki ei kuitenkaan määrittele tai erittele varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa, vaan jättää sen kuntien tehtäväksi, jotka tekevät tehtäväkuvauksen lain edellyttämällä tavalla. Teoriapohja muodostuu varhaiskasvatuslaista, varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, varhaiskasvatuksen sosionomin opiskelijoiden kompetensseista, varhaiskasvatuksen työntekijöiden työnkuvista ja työskentelystä moniammatillisessa tiimissä.
Opinnäytetyön aineiston keräsin ryhmähaastattelemalla varhaiskasvatuksen sosionomiksi opiskelevia. Ryhmähaastattelu toteutettiin kolmella 2–5 henkilön haastattelulla Teams-yhteydellä. Haastatteluista saadun aineiston tallensin, litteroin ja analysoin opinnäytetyön ohjeiden mukaisesti.
Opinnäytetyöni keskeisenä tuloksena on, että osassa Suomen kunnissa ei ole vielä tehty varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa. Kuntien tulisi pikaisesti saada työnkuva tehtyä ja siten saada varhaiskasvatuksen sosionomit työhön. Valmistuvista varhaiskasvatuksen sosionomeista kuitenkin vain osa jää työhön moniammatilliseen tiimiin ja suuri osa jatkaa opintoja suuntautuen joko opettajaksi tai muuhun sosiaalityöhön. Opinnäytetyötäni voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa moniammatillisen tiimin osaamisalueiden tarkastelussa, opintojen suunnittelussa sekä varhaiskasvatuksen sosionomin ammatti-identiteetin lisäämisessä, tunnistamisessa sekä kasvamisessa.