Suomalaisen musiikkikulttuurin päivä Los Angelesin Suomi-koulussa : identiteetin kehittymisen tukeminen musiikin avulla monikulttuurisessa ympäristössä
Laineenkare, Aura (2024)
Laineenkare, Aura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224687
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on kehittää ryhmänohjaustaitojani, kun ryhmässä on eri-ikäisiä lapsia. Tämän lisäksi tarkoitus on havainnoida, miten vahvistaa ja tukea lapsen kulttuurisia ja musiikillisia vahvuuksia ryhmäopetuksessa- erityisesti niissä tapauksissa, joissa kyse on monikulttuurisesta taustasta lähtöisin olevasta lapsesta. On erittäin tärkeää, että ryhmän jokainen jäsen voi ymmärtää ohjauksen kielellisestä osaamisestaan riippumatta. Myös ryhmäytyminen on tärkeä osa elämyksellistä musiikkikasvatusta. Ryhmäytyminen avaa tien luottamukselle, joka on musiikin oppimisessa erittäin tärkeää.
Tutkimuksessani järjestin suomalaisen musiikkikulttuurin päivän Los Angelesin Suomi-koulussa Yhdysvalloissa. Suunnittelin päivän siten, huomioin ryhmäytymisen, vahvuuspedagogiikan ja kulttuuri-identiteetin tukemisen tärkeyden. Näiden lisäksi tutkimuksessani oli keskeistä kansainvälisyyden pohdinta musiikkipedagogina ja se, miten toimia enemmän kansainvälisesti. Tapahtuma oli päivän mittainen. Aineisto kerättiin videoimalla päivän tapahtumat ja tutkimuskysymyksiä tarkasteltiin havainnoimalla eri tilanteita videolta.
Tutkimuksessa selvisi, että eri-ikäiset lapset voidaan ryhmäyttää erinomaisesti, kunhan vain käytetään oikeita työtapoja. Lisäksi selvisi, miten kyetään tukemaan lapsen kulttuurisia ja musiikillisia vahvuuksia vahvuuspedagogiikan avulla. Tutkimuksessa myös ilmeni, että ainutlaatuisuutensa vuoksi suomalaisella musiikkikasvatuksella on paljon annettavaa muulle maailmalle.
Tutkimuksessani järjestin suomalaisen musiikkikulttuurin päivän Los Angelesin Suomi-koulussa Yhdysvalloissa. Suunnittelin päivän siten, huomioin ryhmäytymisen, vahvuuspedagogiikan ja kulttuuri-identiteetin tukemisen tärkeyden. Näiden lisäksi tutkimuksessani oli keskeistä kansainvälisyyden pohdinta musiikkipedagogina ja se, miten toimia enemmän kansainvälisesti. Tapahtuma oli päivän mittainen. Aineisto kerättiin videoimalla päivän tapahtumat ja tutkimuskysymyksiä tarkasteltiin havainnoimalla eri tilanteita videolta.
Tutkimuksessa selvisi, että eri-ikäiset lapset voidaan ryhmäyttää erinomaisesti, kunhan vain käytetään oikeita työtapoja. Lisäksi selvisi, miten kyetään tukemaan lapsen kulttuurisia ja musiikillisia vahvuuksia vahvuuspedagogiikan avulla. Tutkimuksessa myös ilmeni, että ainutlaatuisuutensa vuoksi suomalaisella musiikkikasvatuksella on paljon annettavaa muulle maailmalle.