Ajatusjohtajuuden edistäminen B2B-sisältömarkkinoinnin keinoin: sisältösuunnitelma Lippu.fin palvelukanavalle
Kivioja, Eveliina (2024)
Kivioja, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090524780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090524780
Tiivistelmä
Asiantuntijuudella erottautuminen on asiakkaiden itsenäisen tiedonhaun yleistymisen seurauksena noussut yhä keskeisempään rooliin B2B-markkinoilla. Yrityksen tuottamilla asiantuntijasisällöillä ja sisältömarkkinoinnilla on näin ollen yhä merkittävämpi rooli B2B-asiakkaiden ostoprosesseissa ja kilpailukyvyn säilyttämisessä.
Saavuttaakseen aseman ajatusjohtajana, eli toimialan johtavana erityisosaajana, tulee yrityksen tuottaa asiantuntijasisältöjä, joiden kautta se pystyy vakuuttamaan kohderyhmänsä osaamisellaan. Tässä opinnäytetyössä käsitellään sisältöstrategiaprosessin ja sisältösuunnitelman laatimisen vaiheita sekä ajatusjohtajuusaseman tavoittelemista strategisen B2B-sisältömarkkinoinnin keinoin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia ajatusjohtajuutta edistävä sisältöstrategia ja -suunnitelma työn toimeksiantajana toimineelle Suomen suurimmalle lippuyhtiölle Lippu.fille. Tutkimuksessa selvitetään millaisin sisältökärjin, ja mistä osaamisestaan viestimällä Lippu.fi voisi edistää asemaansa toimialan ajatusjohtajana sekä millaista sisältöä Lippu.fin yritysasiakkaat, eli tapahtumajärjestäjät siltä toivovat.
Opinnäytetyössä sovellettiin konstruktiivista tutkimusprosessia. Tutkimusmetodeina käytettiin työpajatyöskentelyä, jonka tavoitteena oli selvittää Lippu.fin asiantuntijoiden sisäisiä näkemyksiä Lippu.fin osaamisalueista sekä B2B-asiakkaille suunnattua kyselytutkimusta. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää tapahtumajärjestäjien kokemuksia Lippu.fin kumppaniviestinnästä sekä toiveita sisältömarkkinoinnin teemoista ja aihealueista.
Tutkimustulosten perusteella sisältöstrategian tärkeimmäksi kärjeksi nousi lipunmyyntitoimialan tuntemus ja asiantuntijuus. Lisäksi kyselytutkimusten kokonaistulosten perusteella tapahtumajärjestäjiä kiinnostavimmaksi aihealueeksi nousi lipunmyyntiin perustuva data ja sen analysointi. Kyselytutkimuksen keskeisin havainto oli kuitenkin se, että kiinnostavimmiksi koetuissa aihealueissa oli merkittäviä genrekohtaisia eroavaisuuksia, johon perustuen opinnäytetyön tuloksena syntynyt sisältösuunnitelma laadittiin genrelähtöisesti vastaamaan kulttuuri-, live- ja urheilugenrejen toisistaan poikkeaviin tarpeisiin. Tämä löydös on linjassa myös Lippu.fin strategian kanssa, ja tukee näin ollen yrityksen pitkäaikaisia liiketoimintatavoitteita.
Koska ajatusjohtajuus ja sisältömarkkinointi ovat luonteeltaan jatkuvia prosesseja, esitetään opinnäytetyön päätteeksi lisäksi jatkotutkimussuunnitelma, jota seuraamalla opinnäytetyöprosessin yhteydessä käynnistettyä sisältöstrategiatyötä on mahdollista jatkaa, ja toimintaa on yhä mahdollista kehittää.
Saavuttaakseen aseman ajatusjohtajana, eli toimialan johtavana erityisosaajana, tulee yrityksen tuottaa asiantuntijasisältöjä, joiden kautta se pystyy vakuuttamaan kohderyhmänsä osaamisellaan. Tässä opinnäytetyössä käsitellään sisältöstrategiaprosessin ja sisältösuunnitelman laatimisen vaiheita sekä ajatusjohtajuusaseman tavoittelemista strategisen B2B-sisältömarkkinoinnin keinoin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia ajatusjohtajuutta edistävä sisältöstrategia ja -suunnitelma työn toimeksiantajana toimineelle Suomen suurimmalle lippuyhtiölle Lippu.fille. Tutkimuksessa selvitetään millaisin sisältökärjin, ja mistä osaamisestaan viestimällä Lippu.fi voisi edistää asemaansa toimialan ajatusjohtajana sekä millaista sisältöä Lippu.fin yritysasiakkaat, eli tapahtumajärjestäjät siltä toivovat.
Opinnäytetyössä sovellettiin konstruktiivista tutkimusprosessia. Tutkimusmetodeina käytettiin työpajatyöskentelyä, jonka tavoitteena oli selvittää Lippu.fin asiantuntijoiden sisäisiä näkemyksiä Lippu.fin osaamisalueista sekä B2B-asiakkaille suunnattua kyselytutkimusta. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää tapahtumajärjestäjien kokemuksia Lippu.fin kumppaniviestinnästä sekä toiveita sisältömarkkinoinnin teemoista ja aihealueista.
Tutkimustulosten perusteella sisältöstrategian tärkeimmäksi kärjeksi nousi lipunmyyntitoimialan tuntemus ja asiantuntijuus. Lisäksi kyselytutkimusten kokonaistulosten perusteella tapahtumajärjestäjiä kiinnostavimmaksi aihealueeksi nousi lipunmyyntiin perustuva data ja sen analysointi. Kyselytutkimuksen keskeisin havainto oli kuitenkin se, että kiinnostavimmiksi koetuissa aihealueissa oli merkittäviä genrekohtaisia eroavaisuuksia, johon perustuen opinnäytetyön tuloksena syntynyt sisältösuunnitelma laadittiin genrelähtöisesti vastaamaan kulttuuri-, live- ja urheilugenrejen toisistaan poikkeaviin tarpeisiin. Tämä löydös on linjassa myös Lippu.fin strategian kanssa, ja tukee näin ollen yrityksen pitkäaikaisia liiketoimintatavoitteita.
Koska ajatusjohtajuus ja sisältömarkkinointi ovat luonteeltaan jatkuvia prosesseja, esitetään opinnäytetyön päätteeksi lisäksi jatkotutkimussuunnitelma, jota seuraamalla opinnäytetyöprosessin yhteydessä käynnistettyä sisältöstrategiatyötä on mahdollista jatkaa, ja toimintaa on yhä mahdollista kehittää.