Pakopeli - Avain musiikin hahmottamisaineiden motivaatioon?
Veikkola, Laura (2024)
Veikkola, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090524800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090524800
Tiivistelmä
Musiikin hahmotusaineet ovat valtakunnallisesti hankalassa asemassa. Motivaatio teoreettisten aiheiden opiskeluun on instrumenttiopintoihin verrattuna pääsääntöisesti heikompaa, ja tämä on näkynyt oppilaitoksissa muun muassa lopettamispäätöksissä. On selvää, että oppilaiden kokemus musiikin hahmottamisaineiden tunneista on saatava mieluisammaksi
Opetuksen ja teoreettisten aiheiden pelillistäminen on viime vuosina nostanut päätään valtakunnallisesti ja sen hyötyjä on tutkittu yhä enemmän kansainvälisesti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä eri tavoin musiikkipelit, erityisesti musiikkipakopelit, vaikuttavat oppilaiden opiskelumotivaatioon. Tutkimuksella selvitettiin myös, voiko musiikkipakopelit lisätä musiikin hahmotusaineiden kiinnostavuutta lasten ja nuorten keskuudessa.
Opinnäytetyössä oli hyödynnetty sekä kehittämistutkimusta, että toimintatutkimusta. Kehittämistutkimuksen syklejä opinnäytetyössä oli yhteensä neljä, joiden jokaisen jälkeen tutkimusluvan myöntäneet musiikkipakopelin pelaajat vastasivat tutkimuskyselyyn. Tutkimuksen kohderyhmänä oli oppilaitoksen musiikin hahmotusaineiden oppilaita (N on 80), jotka olivat iältään pääsääntöisesti 8-14 vuotiaita. Tarkoituksena oli ymmärtää ilmiötä, eli musiikkipakopelin pelaamista oppilaan motivaation näkökulmasta ja pelillistämisen lisäämisestä musiikin hahmotusaineisiin.
Opinnäytetyön tuotos oli neliosainen musiikkipakopelisarja, jota työn tilaaja pystyy hyödyntämään oman oppilaitoksensa arjessa. Pakopelisarjaa oli opinnäytetyön aikana testannut neljä eri musiikin hahmottamisaineiden opettajaa, kehittäjä mukaan lukien. Musiikkipakopelejä testasi tutkimuksen aikana 80 oppilasta ja heidän lisäkseen muutamia oppilaitoksen henkilökunnan jäseniä.
Opetuksen ja teoreettisten aiheiden pelillistäminen on viime vuosina nostanut päätään valtakunnallisesti ja sen hyötyjä on tutkittu yhä enemmän kansainvälisesti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä eri tavoin musiikkipelit, erityisesti musiikkipakopelit, vaikuttavat oppilaiden opiskelumotivaatioon. Tutkimuksella selvitettiin myös, voiko musiikkipakopelit lisätä musiikin hahmotusaineiden kiinnostavuutta lasten ja nuorten keskuudessa.
Opinnäytetyössä oli hyödynnetty sekä kehittämistutkimusta, että toimintatutkimusta. Kehittämistutkimuksen syklejä opinnäytetyössä oli yhteensä neljä, joiden jokaisen jälkeen tutkimusluvan myöntäneet musiikkipakopelin pelaajat vastasivat tutkimuskyselyyn. Tutkimuksen kohderyhmänä oli oppilaitoksen musiikin hahmotusaineiden oppilaita (N on 80), jotka olivat iältään pääsääntöisesti 8-14 vuotiaita. Tarkoituksena oli ymmärtää ilmiötä, eli musiikkipakopelin pelaamista oppilaan motivaation näkökulmasta ja pelillistämisen lisäämisestä musiikin hahmotusaineisiin.
Opinnäytetyön tuotos oli neliosainen musiikkipakopelisarja, jota työn tilaaja pystyy hyödyntämään oman oppilaitoksensa arjessa. Pakopelisarjaa oli opinnäytetyön aikana testannut neljä eri musiikin hahmottamisaineiden opettajaa, kehittäjä mukaan lukien. Musiikkipakopelejä testasi tutkimuksen aikana 80 oppilasta ja heidän lisäkseen muutamia oppilaitoksen henkilökunnan jäseniä.