Yrityskaupan vaikutukset asiakastyytyväisyyteen Tampereen Pirkka-Hitsi Oy:ssä
Ahopelto, Harri (2024)
Ahopelto, Harri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090624832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090624832
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan yrityskaupan vaikutuksia asiakastyytyväisyyteen teollisuuden pk-yrityksessä, Tampereen Pirkka-Hitsi Oy:ssä. Yrityskaupat voivat aiheuttaa epävarmuutta ja muutospaineita asiakassuhteisiin, joten on tärkeää tunnistaa tekijät, jotka voivat lisätä tai vähentää asiakastyytyväisyyttä yrityskaupan aikana. Tutkimuksen taustalla on Tampereen Pirkka-Hitsi Oy ja Alligo-konsernin välinen yrityskauppa kesäkuussa 2023, jossa Tampereen Pirkka-Hitsi Oy liittyi osaksi pohjoismaiden suurinta teollisuuden tavarantoimittajayritystä, Tools Finland Oy:tä. Tampereen Pirkka-Hitsi Oy on tunnettu laajasta hitsaustarvike- ja -laitteistovalikoimastaan, asiantuntevasta palvelustaan ja vahvoista asiakassuhteistaan. Yrityskauppa tarjoaa yhtiölle mahdollisuuksia laajentaa tuotevalikoimaansa ja hyödyntää Tools Finland Oy:n vahvaa jakeluverkostoa.
Tutkimuksessa selvitetään, miten yrityskauppa ja sen aiheuttamat muutokset vaikuttavat asiakastyytyväisyyteen, palvelun laatuun ja laajuuteen, asiakasluottamukseen sekä asiakasuskollisuuteen ja suositteluhalukkuuteen. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tapaustutkimuksena, jossa verrattiin dataa kahdelta eri ajanjaksolta: ennen ja jälkeen yrityskaupan. Vertailuaineistona käytettiin vuonna 2021 toteutettua asiakastyytyväisyyskyselyä ja toteutettiin vastaavanlainen kysely uudelleen vuonna 2024.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys ovat säilyneet korkealla tasolla yrityskaupan jälkeen. Asiakkaiden luottamus yritykseen ei ole heikentynyt, vaikka suositteluhalukkuutta kuvaava NPS-luku on hieman laskenut. Tämä osoittaa, että yritys on onnistunut säilyttämään korkeatasoisen palvelun ja luottamuksen asiakkaiden keskuudessa, mutta aktiivisempaa markkinointia ja tuotteiden tarjoamista toivotaan jatkossa. Tulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että yrityskaupan vaikutukset ovat olleet pääosin positiivisia, mutta kehityskohteita löytyy, erityisesti markkinoinnin ja asiakaskommunikaation osalta.
Tutkimuksessa selvitetään, miten yrityskauppa ja sen aiheuttamat muutokset vaikuttavat asiakastyytyväisyyteen, palvelun laatuun ja laajuuteen, asiakasluottamukseen sekä asiakasuskollisuuteen ja suositteluhalukkuuteen. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tapaustutkimuksena, jossa verrattiin dataa kahdelta eri ajanjaksolta: ennen ja jälkeen yrityskaupan. Vertailuaineistona käytettiin vuonna 2021 toteutettua asiakastyytyväisyyskyselyä ja toteutettiin vastaavanlainen kysely uudelleen vuonna 2024.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys ovat säilyneet korkealla tasolla yrityskaupan jälkeen. Asiakkaiden luottamus yritykseen ei ole heikentynyt, vaikka suositteluhalukkuutta kuvaava NPS-luku on hieman laskenut. Tämä osoittaa, että yritys on onnistunut säilyttämään korkeatasoisen palvelun ja luottamuksen asiakkaiden keskuudessa, mutta aktiivisempaa markkinointia ja tuotteiden tarjoamista toivotaan jatkossa. Tulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että yrityskaupan vaikutukset ovat olleet pääosin positiivisia, mutta kehityskohteita löytyy, erityisesti markkinoinnin ja asiakaskommunikaation osalta.