Valinnaisen tutkinnonosan toteutettavuus ammatillisessa koulutuksessa
Isoniemi, Vesa (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090924904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090924904
Tiivistelmä
Keudassa on mahdollista opiskella valinnainen ammatillinen tutkinnonosa Kilpa-ajoneuvomekaanikkona toimiminen. Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, olisiko kyseisen tutkinnonosan toteuttaminen tarkoituksenmukaista ja kannattaisiko se opinnollistaa joko mopoendurance tai leikkureiden Le Mans -kilpaurheilun pariin osaksi ajoneuvoalan perustutkintoa. Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään myös tekijöitä, jotka vaikuttavat opiskelijoiden opiskelumotivaatioon ja valinnaisten tutkinnonosien valintaan.
Tämä tutkimus toteutettiin kyselylomaketutkimuksena keväällä 2024. Tutkimus sisälsi sekä laadullisia että määrällisiä elementtejä. Kohderyhmäksi valikoitui Uudenmaan alueen ajoneuvoalan opiskelijat, ajoneuvoalan opettajat ammatti- sekä ammattikorkeakouluissa ja mopoendurance sekä ruohonleikkuri Le Mans -harrastajat. Vastaajien näkemyksiä selvitettiin sekä monivalinta- että avoimin kysymyksin.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että ajoneuvoalan opiskelijat ovat kiinnostuneita kilpa-ajoneuvomekaanikon valinnaisesta tutkinnonosasta sekä myös mopoendurance- ja leikkureiden Le Mans -kilpaurheilusta. Tämä kiinnostus puoltaa tutkinnonosan opinnollistamista moottoriurheilun pariin, sillä sekä opiskelijat että alan opettajat ja harrastajat tukevat moottoriurheilun sisällyttämistä opintoihin. Vaikka haasteita, kuten resurssipulaa ja opiskelijoiden taitojen riittävyyttä, on tunnistettu, ne ovat ratkaistavissa. Kilpa-ajoneuvomekaanikkona toimiminen tutkinnonosa voisi parantaa opiskelijoiden opiskelumotivaatiota ja sitoutumista opintoihin tarjoamalla konkreettista käsillä tekemistä ja mahdollisuuksia kokea onnistumisia, mikä on tärkeää opiskelijoiden motivaation kannalta.
Tämä tutkimus toteutettiin kyselylomaketutkimuksena keväällä 2024. Tutkimus sisälsi sekä laadullisia että määrällisiä elementtejä. Kohderyhmäksi valikoitui Uudenmaan alueen ajoneuvoalan opiskelijat, ajoneuvoalan opettajat ammatti- sekä ammattikorkeakouluissa ja mopoendurance sekä ruohonleikkuri Le Mans -harrastajat. Vastaajien näkemyksiä selvitettiin sekä monivalinta- että avoimin kysymyksin.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että ajoneuvoalan opiskelijat ovat kiinnostuneita kilpa-ajoneuvomekaanikon valinnaisesta tutkinnonosasta sekä myös mopoendurance- ja leikkureiden Le Mans -kilpaurheilusta. Tämä kiinnostus puoltaa tutkinnonosan opinnollistamista moottoriurheilun pariin, sillä sekä opiskelijat että alan opettajat ja harrastajat tukevat moottoriurheilun sisällyttämistä opintoihin. Vaikka haasteita, kuten resurssipulaa ja opiskelijoiden taitojen riittävyyttä, on tunnistettu, ne ovat ratkaistavissa. Kilpa-ajoneuvomekaanikkona toimiminen tutkinnonosa voisi parantaa opiskelijoiden opiskelumotivaatiota ja sitoutumista opintoihin tarjoamalla konkreettista käsillä tekemistä ja mahdollisuuksia kokea onnistumisia, mikä on tärkeää opiskelijoiden motivaation kannalta.