Sosionomin kompetenssien merkitys lastensuojelun sijaishuollossa : fokusryhmähaastattelu opiskelijoiden kokemuksista
Ilomäki, Immi; Tuominen, Chantal (2024)
Ilomäki, Immi
Tuominen, Chantal
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091024955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091024955
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan Metropolia ammattikorkeakoulun (AMK) sosionomiopiskelijoiden kokemuksia on sosionomin kompetenssien toteutumisesta lastensuojelun sijaishuollossa työskennellessä ja mitä on keskeisintä opettaa lastensuojelun kursseilla. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimii Metropolia Ammattikorkeakoulun sosiaalialan tutkinto-ohjelma. Tämän opinnäytetyön tuloksia käytetään apuna lastensuojelun kurssien kehittämisessä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin fokusryhmähaastattelulla. Haastatteluun osallistui sosionomiopiskelijoita, jotka ovat työskennelleet sijaishuollossa. Aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Teoreettisen viitekehityksen muodostivat sosiaalipedagogiikka (esim. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Nivala & Ryynänen 2019) ja sosionomin työelämänosaamista kuvaavat kompetenssit (SOAMK). Tässä opinnäytetyössä painotus on kolmessa kompetenssissa: asiakastyön osaamisessa, eettisessä osaamisessa sekä palvelujärjestelmäosaamisessa.
Aineistosta kävi ilmi, että sijaishuollossa arkipäiväinen työ koostuu moninaisista taustoista tulevien lasten arjen jakamisesta. Tulokset osoittivat, että opiskelijoiden mielestä tärkeä osaamisen painopiste on moniammatillinen yhteistyö sekä eettinen ymmärrys sijaishuollon kokonaisuudesta, erityisesti dokumentaatiosta. Lisäksi vähintään peruskäsitys traumatietoisuudesta on tarpeen. Haastatteluaineistossa tulee esiin henkilökohtaisten ja ammatillisten rajojen tärkeys sekä selkeiden ja eettisesti kestävien rakenteiden olemassaolo yksiköissä. Haastateltavat nostivat esiin kehitysideoita, joiden avulla voitaisiin kehittää lastensuojelun kursseja. Moniammatillisuus, eettinen kirjaaminen ja dokumentointi, omien ja lapsen rajojen kunnioittaminen sekä työhyvinvointi koettiin keskeisiksi opetettaviksi teemoiksi.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin fokusryhmähaastattelulla. Haastatteluun osallistui sosionomiopiskelijoita, jotka ovat työskennelleet sijaishuollossa. Aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Teoreettisen viitekehityksen muodostivat sosiaalipedagogiikka (esim. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Nivala & Ryynänen 2019) ja sosionomin työelämänosaamista kuvaavat kompetenssit (SOAMK). Tässä opinnäytetyössä painotus on kolmessa kompetenssissa: asiakastyön osaamisessa, eettisessä osaamisessa sekä palvelujärjestelmäosaamisessa.
Aineistosta kävi ilmi, että sijaishuollossa arkipäiväinen työ koostuu moninaisista taustoista tulevien lasten arjen jakamisesta. Tulokset osoittivat, että opiskelijoiden mielestä tärkeä osaamisen painopiste on moniammatillinen yhteistyö sekä eettinen ymmärrys sijaishuollon kokonaisuudesta, erityisesti dokumentaatiosta. Lisäksi vähintään peruskäsitys traumatietoisuudesta on tarpeen. Haastatteluaineistossa tulee esiin henkilökohtaisten ja ammatillisten rajojen tärkeys sekä selkeiden ja eettisesti kestävien rakenteiden olemassaolo yksiköissä. Haastateltavat nostivat esiin kehitysideoita, joiden avulla voitaisiin kehittää lastensuojelun kursseja. Moniammatillisuus, eettinen kirjaaminen ja dokumentointi, omien ja lapsen rajojen kunnioittaminen sekä työhyvinvointi koettiin keskeisiksi opetettaviksi teemoiksi.