Korkeajännitteisten ajoneuvojen huoltotyön opettaminen ammattioppilaitoksessa
Hägg, Antti (2024)
Hägg, Antti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091024964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091024964
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli suunnitella Sähkö- ja hybridiajoneuvojen huoltotyö -tutkinnon osan toteutus Ammattiopisto Gradian Viitaniemen toimipisteessä. Selvityksessä paneuduttiin ajoneuvojen korkeajännitetekniikan mukanaan tuomiin vaatimuksiin opetuskorjaamossa ja henkilöstön koulutuksessa ja siihen, aiheuttavatko nämä vaatimukset rajoitteita käytännön harjoitteisiin. Lisäksi suunniteltiin tutkinnon osan osaamisvaatimusten mukaista opetussisältöä, missä painotettiin alueen korjaamotoimijoiden toiveita.
Tutkimuksessa tarkastellaan ammatillisen opetuksen ja tutkinnon osien rakennetta. Lisäksi keskitytään korkeajännitteisten ajoneuvojen korjaustoimintaa ja ammatillisen opetuksen järjestämistä sääteleviin lakeihin, asetuksiin ja standardeihin. Tutkimus toteutettiin paikallisille korjaamoille suunnatulla sähköisellä kyselyllä, jossa selvitettiin korkeajänniteosaamisen tarvetta, työssäoppimismahdollisuuksia ja toivottuja opetuksen painotuksia. Kyselyn tulosten perusteella järjestettiin myös puolistrukturoitu teemahaastattelu alueen korjaamoiden esihenkilöille, jotta he saivat vapaammin jakaa näkemyksiään.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että aiheena olevan tutkinnon osan opetus voidaan järjestää pääosin muiden tutkinnon osien tavoin, hyödyntäen jopa opetuskorjaamon asiakastöitä. Asiakastöiden tekemiselle ja ylipäätään käytännön harjoittelulle on kuitenkin vaatimuksena, että korjaamolla otetaan huomioon korkeajännitetekniikan tuomat lisävaatimukset ja opetuskorjaamon erityisvaatimukset. Varsinaisia rajoitteita käytännön harjoitteille huoltotöissä ei ole, mikäli opiskelijoita ohjaava henkilöstö on riittävästi perehtynyt kulloiseenkin tehtävään. Samassa yhteydessä suunniteltiin myös esimerkiksi tilakäytänteitä, joita voidaan myöhemmin soveltaa myös vaativampiin korkeajännitteisten ajoneuvojen käytännön harjoituksiin. Tutkimusosion perusteella saatiin selville alueen toimijoiden ajatuksia ja toiveita, jotka otettiin huomioon opetussisältöjen suunnittelussa.
Tutkimuksessa tarkastellaan ammatillisen opetuksen ja tutkinnon osien rakennetta. Lisäksi keskitytään korkeajännitteisten ajoneuvojen korjaustoimintaa ja ammatillisen opetuksen järjestämistä sääteleviin lakeihin, asetuksiin ja standardeihin. Tutkimus toteutettiin paikallisille korjaamoille suunnatulla sähköisellä kyselyllä, jossa selvitettiin korkeajänniteosaamisen tarvetta, työssäoppimismahdollisuuksia ja toivottuja opetuksen painotuksia. Kyselyn tulosten perusteella järjestettiin myös puolistrukturoitu teemahaastattelu alueen korjaamoiden esihenkilöille, jotta he saivat vapaammin jakaa näkemyksiään.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että aiheena olevan tutkinnon osan opetus voidaan järjestää pääosin muiden tutkinnon osien tavoin, hyödyntäen jopa opetuskorjaamon asiakastöitä. Asiakastöiden tekemiselle ja ylipäätään käytännön harjoittelulle on kuitenkin vaatimuksena, että korjaamolla otetaan huomioon korkeajännitetekniikan tuomat lisävaatimukset ja opetuskorjaamon erityisvaatimukset. Varsinaisia rajoitteita käytännön harjoitteille huoltotöissä ei ole, mikäli opiskelijoita ohjaava henkilöstö on riittävästi perehtynyt kulloiseenkin tehtävään. Samassa yhteydessä suunniteltiin myös esimerkiksi tilakäytänteitä, joita voidaan myöhemmin soveltaa myös vaativampiin korkeajännitteisten ajoneuvojen käytännön harjoituksiin. Tutkimusosion perusteella saatiin selville alueen toimijoiden ajatuksia ja toiveita, jotka otettiin huomioon opetussisältöjen suunnittelussa.