Tekoäly ratkaisumyynnin tukena
Kotilainen, Timo (2024)
Kotilainen, Timo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125000
Tiivistelmä
Tekoäly on teknologiana kehittynyt viime vuosina huimaa vauhtia ja siksi onkin ajankohtaista tutkia, millaisia vaikutuksia sillä on liiketoimintaan. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten tekoälyä voidaan hyödyntää ratkaisumyynnissä. Tutkimuksen tuloksia liiketoimintapäättäjät voivat hyödyntää arvioidessaan tekoälyn käyttömahdollisuuksia omassa liiketoiminnassaan. Tutkimus on toteutettu alkuvuodesta 2024.
Tutkimusongelmaksi määritettiin, miten tekoälyä voidaan hyödyntää ratkaisumyynnissä ja tutkimuksen alaongelmia olivat, miten tekoälyä voidaan hyödyntää myyntiprosessin eri vaiheissa ja miten tekoälyä voidaan hyödyntää ostoprosessin eri vaiheissa. Lisäksi alaongelmiksi määriteltiin, mitkä ovat tekoälyn käytön vahvuudet ja heikkoudet ratkaisumyynnissä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi myyntiprosessin seitsemän eri vaihetta. Ostoprosessi kuvataan viisivaiheisena. Tietoperustassa myös määritellään mitä tekoäly on ja millaisia muotoja sillä on. Lisäsi tietoperustassa esitellään tekoälyn eri sovelluksia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jossa haetaan eri tietokan-noista tutkimusaineistoa ja muodostetaan näiden pohjalta tutkittavaan asiaan kokonaiskuva. Tutkimusaineistoksi kelpuutettiin vertaisarvioidut tutkimukset, jotka liittyvät tekoälyyn ja myyntiin.
Tutkimuksessa havaittiin, että tekoälyä voidaan hyödyntää laajasti ratkaisumyynnissä. Käyttötavat liittyvät myynnin analytiikkaan, sisällöntuottoon ja automaatioon. Myyntiprosessin alkupään vaiheita voidaan tehostaa tekoälyn avulla. Lisäksi myös myyntiprosessin loppuvaiheen rutiinitöitä voidaan tehdä tekoälyn avulla. Tehdyn tutkimuksen perusteella huomattiin, että myös ostoprosessissa voidaan hyödyntää tekoälyä, erityisesti tiedonkeruun osalta.
Tutkimuksen perusteella suurimmat tekoälyn käytön vahvuudet ovat erilaisten analyyttisten ja rutiinitehtävien automatisoiminen. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tekoälyn käytön heikkouksia ratkaisumyynnissä ovat tekoälyteknologian rajoittuneisuus, tekoälyteknologiaa käyttävät ihmiset sekä tietosuojaan liittyvät ongelmat.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan sanoa, että tekoälyä voidaan hyödyntää ratkaisumyynnissä ja tekoälyn käyttö ratkaisumyynnissä on suositeltavaa. Tekoälyllä voidaan automatisoida monia myynnin työtehtäviä sekä tehostaa myyntiä. Myyjien korvaajaksi tekoälystä ei vielä ole, mutta sitä voi käyttää erinomaisena työkaluna.
Tutkimusongelmaksi määritettiin, miten tekoälyä voidaan hyödyntää ratkaisumyynnissä ja tutkimuksen alaongelmia olivat, miten tekoälyä voidaan hyödyntää myyntiprosessin eri vaiheissa ja miten tekoälyä voidaan hyödyntää ostoprosessin eri vaiheissa. Lisäksi alaongelmiksi määriteltiin, mitkä ovat tekoälyn käytön vahvuudet ja heikkoudet ratkaisumyynnissä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi myyntiprosessin seitsemän eri vaihetta. Ostoprosessi kuvataan viisivaiheisena. Tietoperustassa myös määritellään mitä tekoäly on ja millaisia muotoja sillä on. Lisäsi tietoperustassa esitellään tekoälyn eri sovelluksia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jossa haetaan eri tietokan-noista tutkimusaineistoa ja muodostetaan näiden pohjalta tutkittavaan asiaan kokonaiskuva. Tutkimusaineistoksi kelpuutettiin vertaisarvioidut tutkimukset, jotka liittyvät tekoälyyn ja myyntiin.
Tutkimuksessa havaittiin, että tekoälyä voidaan hyödyntää laajasti ratkaisumyynnissä. Käyttötavat liittyvät myynnin analytiikkaan, sisällöntuottoon ja automaatioon. Myyntiprosessin alkupään vaiheita voidaan tehostaa tekoälyn avulla. Lisäksi myös myyntiprosessin loppuvaiheen rutiinitöitä voidaan tehdä tekoälyn avulla. Tehdyn tutkimuksen perusteella huomattiin, että myös ostoprosessissa voidaan hyödyntää tekoälyä, erityisesti tiedonkeruun osalta.
Tutkimuksen perusteella suurimmat tekoälyn käytön vahvuudet ovat erilaisten analyyttisten ja rutiinitehtävien automatisoiminen. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tekoälyn käytön heikkouksia ratkaisumyynnissä ovat tekoälyteknologian rajoittuneisuus, tekoälyteknologiaa käyttävät ihmiset sekä tietosuojaan liittyvät ongelmat.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan sanoa, että tekoälyä voidaan hyödyntää ratkaisumyynnissä ja tekoälyn käyttö ratkaisumyynnissä on suositeltavaa. Tekoälyllä voidaan automatisoida monia myynnin työtehtäviä sekä tehostaa myyntiä. Myyjien korvaajaksi tekoälystä ei vielä ole, mutta sitä voi käyttää erinomaisena työkaluna.