Tunne- ja tietoisuustaitojen harjoittelun vaikutukset psykologiseen palautumiseen : nuorten työntekijöiden toiveet mielen hyvinvoinnin tukemiseen työyhteisöissä
Ilmakangas, Virpi; Takamäki, Merja (2024)
Ilmakangas, Virpi
Takamäki, Merja
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125024
Tiivistelmä
Suomalaisessa työelämässä on kasvava tarve ymmärtää paremmin nuorten työntekijöiden hyvinvointia ja palautumista. Viimeaikaiset tutkimukset ovat paljastaneet huolestuttavia trendejä tämän työntekijäryhmän työhyvinvoinnissa ja palautumiskyvyssä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, voisiko tunne- ja tietoisuustaitojen kehittäminen tarjota keinoja nuorten työntekijöiden hyvinvoinnin tukemiseen. Esitimme työssä kaksi keskeistä tutkimuskysymystä: Miten tunne- ja tietoisuustaitojen harjoittelu vaikuttaa näiden taitojen kehittymiseen ja psykologiseen palautumiseen alle 30-vuotiailla työntekijöillä? Entä mitkä ovat alle 30-vuotiaiden työntekijöiden toiveet johtajuudelta ja työyhteisöltä, jotka tukisivat heidän hyvinvointiaan ja työssä jaksamistaan?
Hyödynsimme opinnäytetyössä konstruktiivista tutkimusstrategiaa ja järjestimme toimeksiantajan alle 30-vuotiaille työntekijöille tunne- ja tietoisuustaitoja kehittäviä työpajoja. Työpajojen jälkeen osallistujat vastasivat kyselyihin ja osallistuivat henkilökohtaisiin haastatteluihin, joissa hyödynsimme sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä.
Tutkimustulokset vahvistavat, että tunne- ja tietoisuustaitojen harjoittelu voi todella edistää nuorten työntekijöiden psykologista palautumista ja hyvinvointia. Lisäksi tutkimus toi esiin nuorten työntekijöiden toiveita työyhteisöilleen ja johtajilleen. Näitä olivat muun muassa psykologisen turvallisuuden vahvistaminen, avoimen vuoropuhelun edistäminen ja tukitoimien parantaminen.
Opinnäytetyön taustalla oli pyrkimys löytää uusia keinoja tukea nuorten työntekijöiden hyvinvointia ja jaksamista työelämässä. Toivomme, että opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa ja käytännön suosituksia siitä, miten nuoria voidaan tukea kehittämällä heidän tunne- ja tietoisuustaitojaan. Tutkimus korostaa myös työyhteisöjen ja johtajuuden keskeistä roolia kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevan kulttuurin rakentamisessa. In Finnish working life, there is an increasing need to gain knowledge of the well-being and recovery of young workers. Recent studies have shown concerning trends in the occupa-tional well-being and resilience of young employees. In this thesis we aimed to explore whether the development of emotional and mindfullness skills could offer solutions to sup-port the well-being of young workers. We presented two key research questions: How does the practice of emotional and mindfulness skills affect the emotional and mindflulness skills and psychological recovery of workers under 30? And what do young workers expect from their work communities and leaders to support their well-being and endurance in the work-place?
We utilized a constructive research strategy and organized emotional and mindflulness skills workshops for the client's workers under 30. Following the workshops, participants respond-ed to surveys and took part in personal interviews, employing both quantitative and qualita-tive research methods.
The research findings confirm that practicing emotional and mindfulness skills can indeed promote the psychological recovery and well-being of young workers. Additionally, the study highlighted the desires of young workers from their communities and leaders, such as en-hancing psychological safety, promoting open dialogue, and improving support measures.
The thesis was motivated by an ambition to find new ways to support the well-being and endurance of young workers in the workplace. We hope that the thesis provides valuable information and practical recommendations on how the well-being and workplace endurance of young workers can be supported by developing their emotional and mindfulness skills. The research also emphasizes the pivotal role of work communities and leadership in creat-ing a culture that supports overall well-being of employees.
Hyödynsimme opinnäytetyössä konstruktiivista tutkimusstrategiaa ja järjestimme toimeksiantajan alle 30-vuotiaille työntekijöille tunne- ja tietoisuustaitoja kehittäviä työpajoja. Työpajojen jälkeen osallistujat vastasivat kyselyihin ja osallistuivat henkilökohtaisiin haastatteluihin, joissa hyödynsimme sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä.
Tutkimustulokset vahvistavat, että tunne- ja tietoisuustaitojen harjoittelu voi todella edistää nuorten työntekijöiden psykologista palautumista ja hyvinvointia. Lisäksi tutkimus toi esiin nuorten työntekijöiden toiveita työyhteisöilleen ja johtajilleen. Näitä olivat muun muassa psykologisen turvallisuuden vahvistaminen, avoimen vuoropuhelun edistäminen ja tukitoimien parantaminen.
Opinnäytetyön taustalla oli pyrkimys löytää uusia keinoja tukea nuorten työntekijöiden hyvinvointia ja jaksamista työelämässä. Toivomme, että opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa ja käytännön suosituksia siitä, miten nuoria voidaan tukea kehittämällä heidän tunne- ja tietoisuustaitojaan. Tutkimus korostaa myös työyhteisöjen ja johtajuuden keskeistä roolia kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevan kulttuurin rakentamisessa.
We utilized a constructive research strategy and organized emotional and mindflulness skills workshops for the client's workers under 30. Following the workshops, participants respond-ed to surveys and took part in personal interviews, employing both quantitative and qualita-tive research methods.
The research findings confirm that practicing emotional and mindfulness skills can indeed promote the psychological recovery and well-being of young workers. Additionally, the study highlighted the desires of young workers from their communities and leaders, such as en-hancing psychological safety, promoting open dialogue, and improving support measures.
The thesis was motivated by an ambition to find new ways to support the well-being and endurance of young workers in the workplace. We hope that the thesis provides valuable information and practical recommendations on how the well-being and workplace endurance of young workers can be supported by developing their emotional and mindfulness skills. The research also emphasizes the pivotal role of work communities and leadership in creat-ing a culture that supports overall well-being of employees.