Tunnetaitoja esiopetuksessa toiminnallisilla ja luovilla menetelmillä
Niemi, Mia; Saukkonen, Tytti; Tauriainen, Anna-Kaisa (2024)
Niemi, Mia
Saukkonen, Tytti
Tauriainen, Anna-Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125036
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä(t): Niemi Mia, Saukkonen Tytti & Tauriainen Anna-Kaisa
Työn nimi: Toiminnallisia ja luovia menetelmiä tunnetaitojen harjoitteluun esiopetuksessa
Tutkintonimike: Sosionomi (AMK)
Asiasanat: Esiopetus, kehotietoisuus, tunnetaidot, tunneäly, tunteet
Jokapäiväiseen elämäämme liittyy erilaisia tunteita, joiden antamat viestit auttavat meitä toimimaan niin, että voimme hyvin ja pysymme turvassa. Tunnetaidoilla ja niiden kehittämisellä katsotaan olevan merkittävä rooli näiden viestien ymmärtämisessä. Kehitämme tunnetaitojamme läpi elämän. Elämässä vastaantulevat erilaiset muutokset ja haasteet varmistavat, että joudumme kaikki harjoittelemaan tunteiden käsittelemistä useaan kertaan elämän eri ikäkausina. Jo varhaislapsuudessa tunteisiin tutustuminen antaa meille valmiuksia omaksua helpommin ja nopeammin myönteisiä keinoja tunteiden käsittelyyn. Varhaiskasvatuksessa toteutettavalla tunnetaitokasvatuksella on merkittävä rooli lapsen tunnetaitojen kehittymisessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli monipuolistaa ja kehittää päiväkodin tunnetaitokasvatuksen menetelmiä sekä tarjota toimeksiantajalle vaihtoehtoisia tapoja tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen RULER-mallin mukaisesti. Kehittämistyö toteutettiin kuuden tunnetaitotuokion avulla, joissa hyödynnettiin luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Tuokioilla käsiteltiin kuutta perustunnetta musiikin, draaman, liikunnan, lorujen ja tunnepelin avulla. Opinnäyteyössä pidettyjen tunnetaitotuokioiden tavoitteena oli kehittää lasten kykyä tunnistaa, ymmärtää, nimetä, ilmaista ja säädellä tunteitaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kajaanilaisen Päiväkoti Lilliputti Ay toimeksiannosta, ja sen kohderyhmänä oli päiväkodin esiopetusryhmä. Ryhmä koostui seitsemästä esiopetusoppilaasta. Tuokioilla hyödynnettiin osallistuvaa havainnointia, ja aineisto kerättiin havainnointilomakkeiden sekä lasten arvioiden avulla.
Havainnointilomakkeiden aineiston ja lapsilta saadun palautteiden perusteella luovat ja toiminnalliset menetelmät olivat innostavia ja mielekkäitä. Tuokiot tarjosivat toimeksiantajalle monipuolisia menetelmiä tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen. Tuokioita voi soveltaa ja muokata päiväkodin eri ikäryhmille. Luovilla ja toiminnallisilla menetelmillä on rajattomat mahdollisuudet harjoitella ja kehittää tunnetaitoja.
Tekijä(t): Niemi Mia, Saukkonen Tytti & Tauriainen Anna-Kaisa
Työn nimi: Toiminnallisia ja luovia menetelmiä tunnetaitojen harjoitteluun esiopetuksessa
Tutkintonimike: Sosionomi (AMK)
Asiasanat: Esiopetus, kehotietoisuus, tunnetaidot, tunneäly, tunteet
Jokapäiväiseen elämäämme liittyy erilaisia tunteita, joiden antamat viestit auttavat meitä toimimaan niin, että voimme hyvin ja pysymme turvassa. Tunnetaidoilla ja niiden kehittämisellä katsotaan olevan merkittävä rooli näiden viestien ymmärtämisessä. Kehitämme tunnetaitojamme läpi elämän. Elämässä vastaantulevat erilaiset muutokset ja haasteet varmistavat, että joudumme kaikki harjoittelemaan tunteiden käsittelemistä useaan kertaan elämän eri ikäkausina. Jo varhaislapsuudessa tunteisiin tutustuminen antaa meille valmiuksia omaksua helpommin ja nopeammin myönteisiä keinoja tunteiden käsittelyyn. Varhaiskasvatuksessa toteutettavalla tunnetaitokasvatuksella on merkittävä rooli lapsen tunnetaitojen kehittymisessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli monipuolistaa ja kehittää päiväkodin tunnetaitokasvatuksen menetelmiä sekä tarjota toimeksiantajalle vaihtoehtoisia tapoja tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen RULER-mallin mukaisesti. Kehittämistyö toteutettiin kuuden tunnetaitotuokion avulla, joissa hyödynnettiin luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Tuokioilla käsiteltiin kuutta perustunnetta musiikin, draaman, liikunnan, lorujen ja tunnepelin avulla. Opinnäyteyössä pidettyjen tunnetaitotuokioiden tavoitteena oli kehittää lasten kykyä tunnistaa, ymmärtää, nimetä, ilmaista ja säädellä tunteitaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kajaanilaisen Päiväkoti Lilliputti Ay toimeksiannosta, ja sen kohderyhmänä oli päiväkodin esiopetusryhmä. Ryhmä koostui seitsemästä esiopetusoppilaasta. Tuokioilla hyödynnettiin osallistuvaa havainnointia, ja aineisto kerättiin havainnointilomakkeiden sekä lasten arvioiden avulla.
Havainnointilomakkeiden aineiston ja lapsilta saadun palautteiden perusteella luovat ja toiminnalliset menetelmät olivat innostavia ja mielekkäitä. Tuokiot tarjosivat toimeksiantajalle monipuolisia menetelmiä tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen. Tuokioita voi soveltaa ja muokata päiväkodin eri ikäryhmille. Luovilla ja toiminnallisilla menetelmillä on rajattomat mahdollisuudet harjoitella ja kehittää tunnetaitoja.