Myyntiprosessin kuvaus ja kehitys
Konttila, Miika (2024)
Konttila, Miika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125058
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena on tuoda esille keinoja, joilla voidaan kehittää pienen yrityksen myyntiprosessia Lean-työkaluja hyödyntäen. Työn toimeksiantajana toimi ruotsalaisen sähköautomaatiotekniikkaa maahantuovan yrityksen Suomen toimipiste. Lean-työkalujen ja filosofian lisäksi työssä tutustuttiin myös myynnin ja markkinoinnin toimintatapoihin ja selvitettiin, voisiko niistä löytyä jotain päivitysehdotuksia nykyisiin käytössä oleviin verrattuna.
Prosessikuvauksessa havaittiin jo ensimmäiset puutteet, ja sen perusteella pystyi myös löytämään kohtia hukan syntyyn. Leanin palvelujohtamisen työkaluista 7 hukkaa valikoitui sopivaksi työkaluksi lähteä selvittämään miksi, ja miten hukka prosessissa syntyy.
Työn rajauksen vuoksi prosesseista ei lähdetty tämän insinöörityön puitteissa etsimään suoria kehitysideoita, vaan tavoite oli löytää uusia työkaluja yrityksen käytettäväksi. Lisätoimenpiteinä löydettiin piilevä tarve päivittää nykyisiä ohjelmistoja ja tietojärjestelmiä niin, että turha ”liike” ja sitä kautta syntyvä hukka minimoituisi.
Prosessikuvauksessa havaittiin jo ensimmäiset puutteet, ja sen perusteella pystyi myös löytämään kohtia hukan syntyyn. Leanin palvelujohtamisen työkaluista 7 hukkaa valikoitui sopivaksi työkaluksi lähteä selvittämään miksi, ja miten hukka prosessissa syntyy.
Työn rajauksen vuoksi prosesseista ei lähdetty tämän insinöörityön puitteissa etsimään suoria kehitysideoita, vaan tavoite oli löytää uusia työkaluja yrityksen käytettäväksi. Lisätoimenpiteinä löydettiin piilevä tarve päivittää nykyisiä ohjelmistoja ja tietojärjestelmiä niin, että turha ”liike” ja sitä kautta syntyvä hukka minimoituisi.