Yleisimmät virheet ja häiriöt 12 kytkentäisessä EKG:ssä : opetusvideo bioanalyytikko-opiskelijoille
Santalainen, Dina; Cueto Nikandrova, Elena (2024)
Santalainen, Dina
Cueto Nikandrova, Elena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091225063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091225063
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opetusvideo, joka auttaa bioanalyytikko-opiskelijoita ja terveydenhuollon ammattilaisia tunnistamaan ja ehkäisemään yleisimmät EKG-rekisteröintivirheet.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin tieteellisten tietokantojen hyödyntämistä ja osallistumista Metropolia Ammattikorkeakoulun järjestämiin työpajoihin, joissa keskityttiin digitaalisten työkalujen käyttöön ja opetusvideon tuottamiseen. Tiedonhaku perustui tieteellisten artikkelien ja kliinisten suositusten käsittelyyn, ja se kattoi EKG-mittauksen yleisimmät virhelähteet, rekisteröintiprosessit, häiriöt, artefaktit sekä videoeditoinnin laadun. Analyysin kautta tunnistettiin yleisimmät EKG-virhelähteet, jotka liittyivät potilaan liikkeisiin, elektrodien virheelliseen sijoittamiseen ja teknisiin ongelmiin.
Tulokset osoittivat, että yleisimmät EKG-virhelähteet liittyivät potilaan liikkeisiin, elektrodien virheelliseen sijoittamiseen ja teknisiin ongelmiin. Kehitetty opetusvideo havainnollisti näitä virheitä ja tarjosi käytännönläheisiä ohjeita niiden ehkäisemiseksi. Opetusvideota testattiin bioanalyytikko-opiskelijoilla ja opettajilla Metropolia Ammattikorkeakoulussa, ja saadun palautteen perusteella se oli hyödyllinen ja informatiivinen.
Johtopäätöksenä voidaan ehdottaa, että kehitetty opetusvideo saattaa parantaa EKG-rekisteröintien laatua ja mahdollisesti vähentää virheiden määrää, mikä voi edistää potilasturvallisuutta.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin tieteellisten tietokantojen hyödyntämistä ja osallistumista Metropolia Ammattikorkeakoulun järjestämiin työpajoihin, joissa keskityttiin digitaalisten työkalujen käyttöön ja opetusvideon tuottamiseen. Tiedonhaku perustui tieteellisten artikkelien ja kliinisten suositusten käsittelyyn, ja se kattoi EKG-mittauksen yleisimmät virhelähteet, rekisteröintiprosessit, häiriöt, artefaktit sekä videoeditoinnin laadun. Analyysin kautta tunnistettiin yleisimmät EKG-virhelähteet, jotka liittyivät potilaan liikkeisiin, elektrodien virheelliseen sijoittamiseen ja teknisiin ongelmiin.
Tulokset osoittivat, että yleisimmät EKG-virhelähteet liittyivät potilaan liikkeisiin, elektrodien virheelliseen sijoittamiseen ja teknisiin ongelmiin. Kehitetty opetusvideo havainnollisti näitä virheitä ja tarjosi käytännönläheisiä ohjeita niiden ehkäisemiseksi. Opetusvideota testattiin bioanalyytikko-opiskelijoilla ja opettajilla Metropolia Ammattikorkeakoulussa, ja saadun palautteen perusteella se oli hyödyllinen ja informatiivinen.
Johtopäätöksenä voidaan ehdottaa, että kehitetty opetusvideo saattaa parantaa EKG-rekisteröintien laatua ja mahdollisesti vähentää virheiden määrää, mikä voi edistää potilasturvallisuutta.