3–5-vuotiaiden lasten tunnekasvatus -opas vanhemmille
Koivusilta, Minja (2024)
Koivusilta, Minja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091225066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091225066
Tiivistelmä
Lasten käytöstä ja tapaa toimia erilaisissa tilanteissa ohjaa pitkälti heidän taitonsa tunnistaa, ilmaista ja säädellä omia tunteitaan. Näitä taitoja kutsutaan tunnetaidoiksi. Lapsi käyttää tunnetaitojaan hyödyksi muun muassa tunnereaktioitaan säädellessään, erilaisia vuorovaikutustilanteita kohdatessaan sekä ymmärtääkseen itseään ja kehittääkseen itsetuntoaan. Tunne-elämän ja tunnetaitojen perusta luodaan pitkälti varhaislapsuudessa. Tunnetaidot vaikuttavat siten lapsen henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin sekä kehitykseen myös tulevaisuudessa.
Tunnetaitojen kehittymiseksi lapsi tarvitsee kuitenkin kasvattajan, kuten vanhemman tukea. Lapsi on nuoresta iästään huolimatta jo hyvin vastaanottava tunnetaitojen kehitykselle, mutta lapsi ei kuitenkaan opi tunnetaitoja ilman aikuisen mallia ja opastusta. Vanhempi muun muassa empaattisen kohtaamisen, läsnäolon, sanoittamisen ja rajojen asettamisen avulla auttaa lasta ymmärtämään omia tunnekokemuksiaan ja niiden käsittelyä.
Opinnäytetyössäni halusinkin keskittyä tästä syystä juuri vanhempien tietoiseksi tekemiseen tunnetaidoista ja niiden tärkeydestä sekä kannustaa heitä huomioimaan tunnetaitoja arjessa lasten kanssa. Tuotoksena syntyi toiminnallinen opinnäytetyö sisältäen vanhemmille suunnatun oppaan 3–5-vuotiaiden lasten tunnetaitojen harjoittamiseksi. Opas on yhdistelmä teoriaa ja käytännön vinkkejä tunnetaitoihin liittyen ja se on toteutettu yhteistyössä erään vantaalaisen varhaiskasvatusyksikön ja heidän 3–5 vuotiaiden lasten vanhempiensa kanssa.
Tiedonhankintamenetelminä opinnäytetyössäni ovat toimineet kirjalliset sekä vertaisarvioidut verkkolähteet. Opasta luodessa on otettu huomioon myös vanhempien ja varhaiskasvatusyksikön toiveita ja tarpeita koskien opasta muun muassa erilaisten anonyymien kyselyiden avulla.
Tunnetaitojen kehittymiseksi lapsi tarvitsee kuitenkin kasvattajan, kuten vanhemman tukea. Lapsi on nuoresta iästään huolimatta jo hyvin vastaanottava tunnetaitojen kehitykselle, mutta lapsi ei kuitenkaan opi tunnetaitoja ilman aikuisen mallia ja opastusta. Vanhempi muun muassa empaattisen kohtaamisen, läsnäolon, sanoittamisen ja rajojen asettamisen avulla auttaa lasta ymmärtämään omia tunnekokemuksiaan ja niiden käsittelyä.
Opinnäytetyössäni halusinkin keskittyä tästä syystä juuri vanhempien tietoiseksi tekemiseen tunnetaidoista ja niiden tärkeydestä sekä kannustaa heitä huomioimaan tunnetaitoja arjessa lasten kanssa. Tuotoksena syntyi toiminnallinen opinnäytetyö sisältäen vanhemmille suunnatun oppaan 3–5-vuotiaiden lasten tunnetaitojen harjoittamiseksi. Opas on yhdistelmä teoriaa ja käytännön vinkkejä tunnetaitoihin liittyen ja se on toteutettu yhteistyössä erään vantaalaisen varhaiskasvatusyksikön ja heidän 3–5 vuotiaiden lasten vanhempiensa kanssa.
Tiedonhankintamenetelminä opinnäytetyössäni ovat toimineet kirjalliset sekä vertaisarvioidut verkkolähteet. Opasta luodessa on otettu huomioon myös vanhempien ja varhaiskasvatusyksikön toiveita ja tarpeita koskien opasta muun muassa erilaisten anonyymien kyselyiden avulla.