Lautapasianssipelin suunnittelu ja toteutus
Intke, Henna (2024)
Intke, Henna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325124
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä toteutettiin olemassa olevasta lautapasianssipelistä digitaalinen versio. Tavoitteena oli tehdä toimiva ja visuaalisesti hyvännäköinen peli. Lisäksi tavoitteena oli laatia pelikehityksen vaiheista selkeä ja helposti ymmärrettävä raportti niin, että aloitteleva pelisuunnittelija voi hyödyntää raporttia tietolähteenä ensimmäisissä pienissä peliprojekteissaan.
Työ aloitettiin ottamalla selvää lautapasianssista ja sen säännöistä. Tämän jälkeen etsittiin tietoa pelikehityksestä ja sen eri vaiheista. Näistä vaiheista muodostettiin selkeä kokonaisuus, kuinka pelikehitysprosessi kulkee suunnittelusta toteutukseen. Jokaiseen vaiheeseen ja niissä huomioitaviin asioihin perehdyttiin huolellisesti.
Kun pelikehityksen vaiheet oli käyty läpi teoriatasolla, aloitettiin lautapasianssipelin toteuttaminen näiden vaiheiden mukaisesti. Kyseessä oli jo olemassa oleva peli, joten suunnitteluvaihe oli huomattavasti lyhyempi kuin silloin, kun toteutetaan täysin uusi peli. Nyt suunnitteluvaiheessa riitti, kun pohdittiin teemaa, pelin ulkoasua ja käyttöliittymää. Suunnitteluvaiheen jälkeen pelissä tarvittava 3D-grafiikka tehtiin Blender-mallinnusohjelmaa käyttäen. Valmis grafiikka vietiin Unity-pelimoottoriin, jota käytettiin pelin lopullisessa toteutuksessa. Pelissä tarvittava ohjelmakoodi kirjoitettiin Visual Studiossa C#-kielellä.
Lopputuloksena saatiin toimiva, Ankkojen Rantapäivä -niminen, lautapasianssipeli. Lisäksi saatiin selkeä ja havainnollinen raportti, joka esittelee pelikehityksen vaiheet sekä teoriassa että käytännössä. Niin pelin tekninen kuin visuaalinenkin toteutus onnistui juuri suunnitelmien mukaisesti. Peli on täysin toimiva, joten sitä voidaan pelata ja sen parissa työskentelyä voidaan jatkaa, sillä peliprojekteille tyypilliseen tapaan, myös tässä työssä jatkokehitysmahdollisuuksia on runsaasti.
Työ aloitettiin ottamalla selvää lautapasianssista ja sen säännöistä. Tämän jälkeen etsittiin tietoa pelikehityksestä ja sen eri vaiheista. Näistä vaiheista muodostettiin selkeä kokonaisuus, kuinka pelikehitysprosessi kulkee suunnittelusta toteutukseen. Jokaiseen vaiheeseen ja niissä huomioitaviin asioihin perehdyttiin huolellisesti.
Kun pelikehityksen vaiheet oli käyty läpi teoriatasolla, aloitettiin lautapasianssipelin toteuttaminen näiden vaiheiden mukaisesti. Kyseessä oli jo olemassa oleva peli, joten suunnitteluvaihe oli huomattavasti lyhyempi kuin silloin, kun toteutetaan täysin uusi peli. Nyt suunnitteluvaiheessa riitti, kun pohdittiin teemaa, pelin ulkoasua ja käyttöliittymää. Suunnitteluvaiheen jälkeen pelissä tarvittava 3D-grafiikka tehtiin Blender-mallinnusohjelmaa käyttäen. Valmis grafiikka vietiin Unity-pelimoottoriin, jota käytettiin pelin lopullisessa toteutuksessa. Pelissä tarvittava ohjelmakoodi kirjoitettiin Visual Studiossa C#-kielellä.
Lopputuloksena saatiin toimiva, Ankkojen Rantapäivä -niminen, lautapasianssipeli. Lisäksi saatiin selkeä ja havainnollinen raportti, joka esittelee pelikehityksen vaiheet sekä teoriassa että käytännössä. Niin pelin tekninen kuin visuaalinenkin toteutus onnistui juuri suunnitelmien mukaisesti. Peli on täysin toimiva, joten sitä voidaan pelata ja sen parissa työskentelyä voidaan jatkaa, sillä peliprojekteille tyypilliseen tapaan, myös tässä työssä jatkokehitysmahdollisuuksia on runsaasti.