Betonielementtien toimitusketjun laadun kehittäminen Lujabetoni Oy:lle : Ontelolaattojen varastointi ja betonielementtien kuljetus
Ahtiainen, Jarkko (2024)
Ahtiainen, Jarkko
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325138
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko Siilinjärven Lujabetonin elementtitehtaan ontelolaattojen varastoinnissa ja elementtien toimitusketjussa merkittäviä ongelmakohtia, sekä pyrkiä kehitysideoiden kautta optimoimaan niitä. Elementtien varastointi rajattiin ennalta yhteen tuoteryhmään, ontelolaattoihin, joiden varastokapasiteetin tarve tehtaalla on muita tuoteryhmiä suurempi. Toimitusketjun ongelmakohtia tutkittiin joka päiväisen varastoinnin, lastauksen ja kuljetuksen, sekä pidempään jatkuvien asiakassuhteiden näkökulmista. Yksityishenkilöt rajattiin työn ulkopuolelle.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa, eli työ oli laatua tarkasteleva. Tutkimusaineisto kerättiin neljässä osassa: Webropol-verkkokyselyt, kenttätutkimus, puolistrukturoidut haastattelut, sekä Lujabetonin oman toimintajärjestelmän rekisteri (TJR), josta pääsi keräämään tietoa ulkoisista reklamaatioista ja asiakaspalautteista sekä tehtaan sisäisiä palautteista. Tutkimukseen osallistui Lujabetonin pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita ja heidän työntekijöitään sekä elementtitilausten kautta tekemisissä olleita asiakkaita. Tutkimusanalyyseissa hyödynnettiin laajasti Microsoftin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa, jonka avulla tutkimustulokset tiivistettiin helppolukuisiksi kaavioiksi ja taulukoiksi.
Moniosaisen tutkimuksen tuloksena, opinnäytetyössä saatiin selville betonielementtien toimitusketjun useita ”heikkoja lenkkejä”, sekä ontelolaattojen varastoinnin ongelmakohtia. Jatkotutkimusta ja toiminnan kehittämistä voitaisiin kohdentaa tutkimuksesta saatuihin ongelmakohtiin. Ongelmakohtien poistamiseen tarvittavien toimenpiteiden laajuuden todettiin vaihtelevan pienistä korjausliikkeistä, aina isoihin ja pitkäjänteisiin investointeihin asti. Toimitusketjun ja varastoinnin haasteiden korjaamiseen tarvittaisiin yhteinen tahtotila jokaiselta toimijalta, jotta toimitusketju olisi vahva ja yhtenäinen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko Siilinjärven Lujabetonin elementtitehtaan ontelolaattojen varastoinnissa ja elementtien toimitusketjussa merkittäviä ongelmakohtia, sekä pyrkiä kehitysideoiden kautta optimoimaan niitä. Elementtien varastointi rajattiin ennalta yhteen tuoteryhmään, ontelolaattoihin, joiden varastokapasiteetin tarve tehtaalla on muita tuoteryhmiä suurempi. Toimitusketjun ongelmakohtia tutkittiin joka päiväisen varastoinnin, lastauksen ja kuljetuksen, sekä pidempään jatkuvien asiakassuhteiden näkökulmista. Yksityishenkilöt rajattiin työn ulkopuolelle.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa, eli työ oli laatua tarkasteleva. Tutkimusaineisto kerättiin neljässä osassa: Webropol-verkkokyselyt, kenttätutkimus, puolistrukturoidut haastattelut, sekä Lujabetonin oman toimintajärjestelmän rekisteri (TJR), josta pääsi keräämään tietoa ulkoisista reklamaatioista ja asiakaspalautteista sekä tehtaan sisäisiä palautteista. Tutkimukseen osallistui Lujabetonin pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita ja heidän työntekijöitään sekä elementtitilausten kautta tekemisissä olleita asiakkaita. Tutkimusanalyyseissa hyödynnettiin laajasti Microsoftin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa, jonka avulla tutkimustulokset tiivistettiin helppolukuisiksi kaavioiksi ja taulukoiksi.
Moniosaisen tutkimuksen tuloksena, opinnäytetyössä saatiin selville betonielementtien toimitusketjun useita ”heikkoja lenkkejä”, sekä ontelolaattojen varastoinnin ongelmakohtia. Jatkotutkimusta ja toiminnan kehittämistä voitaisiin kohdentaa tutkimuksesta saatuihin ongelmakohtiin. Ongelmakohtien poistamiseen tarvittavien toimenpiteiden laajuuden todettiin vaihtelevan pienistä korjausliikkeistä, aina isoihin ja pitkäjänteisiin investointeihin asti. Toimitusketjun ja varastoinnin haasteiden korjaamiseen tarvittaisiin yhteinen tahtotila jokaiselta toimijalta, jotta toimitusketju olisi vahva ja yhtenäinen.