Hyvinvoiva selkä : opas yläkouluikäisille nuorille
Jantunen, Venla; Wirtanen, Linnea (2024)
Jantunen, Venla
Wirtanen, Linnea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325147
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli luoda helppolukuinen ja selkeä opas selän hyvinvoinnin tukemiseen Sodankylän Tähtikunnan koulun yläkoululaisille. Oppaan ja sen pohjalta rakennetun opetustuokion tarkoituksena oli jakaa tietoa sekä saada nuorille intoa ja motivaatiota pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan. Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimi Sodankylän tähtikunnan koulu. Opinnäytetyömme tavoitteena on kerätä tutkittua tietoa aiheesta ja koota niistä opas, jota toimeksiantaja voi hyödyntää omassa työssään opetuksen tukena.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa hyödynnettiin tuotteistamisprosessin spiraalimallia. Työmme sisältää kirjallisen osion ja oppaan sekä toiminnallisen opetustuokion, jonka pidimme Tähtikunnan koulun yhdeksäsluokkalaisille toukokuussa 2024. Teoriaosuudessa käydään läpi selän ja lantion anatomiaa, ryhdin ja asennon vaikutuksia selkäterveyteen sekä nuorten yleisimpiä selän ja niskan ongelmia ja sellaisia kivun merkkejä, jolloin on syytä hakeutua hoitoon. Opinnäytetyömme teoriapohja toimii oppaamme teoriapohjana. Teimme oppaastamme mainoksen, jossa on QR-koodi, jonka kautta pääsee näkemään oppaamme kokonaisuudessaan. Laitoimme mainoksen Tähtikunnan koulun ilmoitustaululle ja lisäksi toimeksiantajamme edustaja jakoi sen koulun Instagram-sivuilla.
Alakoulusta yläkouluun siirryttäessä koululaisten passiivisuus lisääntyy välitunneilla ja myös tutkimuksen mukaan selkäkivut yleistyvät yläkouluikäisillä. Tulevaisuudessa fysioterapian tarve kouluikäisillä saattaakin olla kasvussa ja siksi tästä työstä voi olla paljon hyötyä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa hyödynnettiin tuotteistamisprosessin spiraalimallia. Työmme sisältää kirjallisen osion ja oppaan sekä toiminnallisen opetustuokion, jonka pidimme Tähtikunnan koulun yhdeksäsluokkalaisille toukokuussa 2024. Teoriaosuudessa käydään läpi selän ja lantion anatomiaa, ryhdin ja asennon vaikutuksia selkäterveyteen sekä nuorten yleisimpiä selän ja niskan ongelmia ja sellaisia kivun merkkejä, jolloin on syytä hakeutua hoitoon. Opinnäytetyömme teoriapohja toimii oppaamme teoriapohjana. Teimme oppaastamme mainoksen, jossa on QR-koodi, jonka kautta pääsee näkemään oppaamme kokonaisuudessaan. Laitoimme mainoksen Tähtikunnan koulun ilmoitustaululle ja lisäksi toimeksiantajamme edustaja jakoi sen koulun Instagram-sivuilla.
Alakoulusta yläkouluun siirryttäessä koululaisten passiivisuus lisääntyy välitunneilla ja myös tutkimuksen mukaan selkäkivut yleistyvät yläkouluikäisillä. Tulevaisuudessa fysioterapian tarve kouluikäisillä saattaakin olla kasvussa ja siksi tästä työstä voi olla paljon hyötyä tulevaisuudessa.