Pesäpallojoukkueen markkinoinnin vuosikello: case Oulun Lippo
Korhonen, Topi (2024)
Korhonen, Topi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091725303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091725303
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on muodostaa markkinoinnin vuosikello pesäpallojoukkue Oulun Lipolle. Aikaisempaa kirjallista suunnitelmaa ei ole ollut olemassa, joten tutkimuksessa täytyi selvittää, mitkä ovat keskeisimmät markkinoinnin toimenpiteet ja mille ajankohdalle vuosikellossa ne sijoittuvat. Tätä kautta seura saa konkreettisen työvälineen omaan käyttöönsä, joka on ollut myös työn tavoitteena.
Tutkimusmenetelmänä tässä työssä toimii laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja aineiston keräämiseen tehtiin teemahaastattelu kahden henkilön kanssa. Haastatteluiden avulla haluttiin selvittää neljään eri pääteemaan liittyen haastateltavien näkemys ja sitä kautta yhdistää niistä saadut tulokset kerättyyn teoriaan. Teoriaosuus koostuu kahdesta eri osiosta. Ensimmäisessä teoriaosuudessa käsitellään urheilumarkkinointia ja siihen liittyviä käsitteitä, kuten markkinointiviestintää ja sponsorointia. Toisessa teoriaosuudessa käydään läpi markkinointisuunnitelmaa ja sen eri vaiheita, kuten esimerkiksi erilaisia analyyseja sekä tarkastellaan segmentoinnin merkittävyyttä prosessissa.
Tutkimustuloksista selviää, että vaikka aiempaa kirjallista suunnitelmaa ei ollut, niin seurassa on kuitenkin osattu ajatella hyvin markkinointia, kun vertaa saatuja tuloksia ja vertailee niitä kerätyn teorian kanssa. Esimerkiksi seuran tavoitteissa ja strategiassa oli todella hyviä näkemyksiä tulevaisuutta ajatellen. Kehitettävää löytyi kuitenkin myös tutkimuksen perusteella, kuten markkinointia silmällä pitäen seuran kohderyhmät on hyvä selvittää tarkemmin, jolloin markkinoinnista tulee entistä kohdennetumpaa. Tutkimus osoitti, että vuosikellon rakentaminen tuli aitoon tarpeeseen ja sen lisäksi löydettiin myös sopiva jatkokehitysidea tulevaisuutta ajatellen.
Tutkimusmenetelmänä tässä työssä toimii laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja aineiston keräämiseen tehtiin teemahaastattelu kahden henkilön kanssa. Haastatteluiden avulla haluttiin selvittää neljään eri pääteemaan liittyen haastateltavien näkemys ja sitä kautta yhdistää niistä saadut tulokset kerättyyn teoriaan. Teoriaosuus koostuu kahdesta eri osiosta. Ensimmäisessä teoriaosuudessa käsitellään urheilumarkkinointia ja siihen liittyviä käsitteitä, kuten markkinointiviestintää ja sponsorointia. Toisessa teoriaosuudessa käydään läpi markkinointisuunnitelmaa ja sen eri vaiheita, kuten esimerkiksi erilaisia analyyseja sekä tarkastellaan segmentoinnin merkittävyyttä prosessissa.
Tutkimustuloksista selviää, että vaikka aiempaa kirjallista suunnitelmaa ei ollut, niin seurassa on kuitenkin osattu ajatella hyvin markkinointia, kun vertaa saatuja tuloksia ja vertailee niitä kerätyn teorian kanssa. Esimerkiksi seuran tavoitteissa ja strategiassa oli todella hyviä näkemyksiä tulevaisuutta ajatellen. Kehitettävää löytyi kuitenkin myös tutkimuksen perusteella, kuten markkinointia silmällä pitäen seuran kohderyhmät on hyvä selvittää tarkemmin, jolloin markkinoinnista tulee entistä kohdennetumpaa. Tutkimus osoitti, että vuosikellon rakentaminen tuli aitoon tarpeeseen ja sen lisäksi löydettiin myös sopiva jatkokehitysidea tulevaisuutta ajatellen.